tisdag 25 juli 2017

Recension: Andras döttrar av Amy Gentry

Titel: Andras döttrar
Författare: Amy Gentry
Format: Inbunden
Antal sidor: 262
Förlag: Albert Bonniers förlag
Recensionsexemplar

"Det första dygnet efter det att Julie kmmer tillbaka är egendomligt likt det första dygnet efter hennes försvinnande. Det är inte lika fuktigt nu, i början av den långa, varma sommaren som det var då, i början av hösten när hon rövades bort. Allt är bakvänt, som ett fotonegativ av en tragedi.
När Julie är tretton år blir hon kidnappad från sitt hem. En kväll många år senare ringer det på dörren och en ung kvinna som presenterar sig som Julie stiger på. Den försvunna dottern är äntligen tillbaka, men snart börjar Julies mamma Anna att tvivla på om flickan verkligen är hennes dotter och när hon blir kontaktad av en privatdetektiv som intresserat sig för fallet börjar ett smärtsamt sökande efter sanningen."

---------------------

Andrs döttrar är Amy Gentrys debut och jag har ju en förkärlek för debut böcker. Utöver det så är baksidestexten så lockande  att jag inte kunde motstå den här boken. På sommaren är det perfekt att läsa spännande böcker och eftersom jag försöker få till en bra blandning av mitt läsande så passade den här boken perfekt i läshögen. Enligt bokens baksida baseras den här berättelsen löst på fallet med Elizabeth Smart som kidnappades från sitt hem år 2002 och det gjorde att jag blev ännu mer intresserad av att läsa den.

De första tankar som dyker upp när jag läser den här typen av böcker är en undran över hur sådant här överhuvudtaget kan hända. Det kommer i nyheterna lite då och då hur man i andra länder hittat kidnappade och länge försvunna barn, ibland till och med efter flera år och det känns helt otroligt att någon kan kidnappa ett barn och hålla sig undan så länge utan att någon upptäcker vad hen håller på med. Än så länge har i alla fall jag inte sett den typen av "nyheter" här i Sverige, och jag hoppas verkligen att sådant inte heller börjar dyka upp här.

Tempot i berättelsen är ganska långsamt och vad som egentligen hände när Julie kidnappades och vad som hände efter kidnappningen avslöjas lite i taget. Även om själva grundberättelsen egentligen är någonting man känner igen från en del av de verkliga händelser som nämnts i nyheterna så finns det tillräckligt många oväntade vändningar i den här berättelsen för att man inte direkt kan gissa sig till i förväg vad som egentligen hände eller om Julie är den som hon säger sig vara.

Andras döttrar är en välskriven och spännande bok som jag inte kunde släppa när jag väl börjat läsa. Jag ser verkligen fram emot fler böcker av den här författaren.

Tack Albert Bonniers förlag för rec.exet!


Mer info om författaren finns på Amy Gentrys websida




Andras döttrar finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar