söndag 16 juli 2017

Recension: Blomsterflickan av Ellinor Häggström

Titel: Blomsterflickan
Författare: Ellinor Häggström
Format: Häftad
Antal sidor: 276
Förlag: Books on Demand
Recensionsexemplar

"Trädgården är frodig under Blomsterflickans händer. Generation efter generation har sörjt för den och i gengäld har trädgården läkt dem.

Blomsterflickan Ingegerd börjar bli gammal. Hennes höft bråkar allt mer och hon vet att en ny Blomsterflicka snart ska flytta in.
Ingegerd träffar Sanela, men mötet blir inte som hon tänkt sig och Sanela försvinner.
En kväll känner Ingegerd i sitt hjärta att Sanela behöver hjälp. Men var är hon? Och kommer hon att vilja stanna när hon kommer till Blomsterflickans trädgård?"

-------------------------

Jag har läst en bok av den här författaren tidigare och den tyckte jag väldigt mycket om så när jag fick förfrågan om jag ville läsa den här boken också så tackade jag såklart ja direkt. Den här gången är det en helt annan genré det handlar om.

Början av boken tyckte jag var lite seg och det tror jag berodde på att jag upplevde den som väldigt långsam så länge det bara var Ingegerd och Ingegerds funderingar det handlade om. Men så fort Sanela dök upp så blev det lite mer liv i berättelsen och läsandet tog fart.

Handlingen utspelar sig i två parallella trådar, en i dåtid, på 1600-talet,  om hur trädgården och traditionen med Blomsterflickan började och en i nutid om Ingegerd och Sanela, den sammanhållande länken är såklart trädgården. Mycket är realistiskt men det finns också en liten gnutta med mystik och övernaturligt i berättelsen och det fungerar väldigt bra.

Det grundläggande i boken är trädgårdens helande kraft både när det gäller växterna, dvs att de kan användas som medicin, och om den psykiska helande kraften med trädgårdar. Och visst är det så, t ex trädgårdsarbete har nånting meditativt över sig och jag vet att när maken vill ha lite egentid och fundera igenom saker och ting så klipper han gräset. Överhuvudtaget finns det ett lugn i trädgårdar som gör att man slappnar av.

Blomsterflickan är en trevlig och lättläst bok som passar perfekt att läsa på sommaren, helst i en trädgård där man känner blomdoften och hör humlornas surrande.

Tack Ellinor Häggström för rec.exet!


Min recension av den andra boken jag läst av den här författaren.

Borgen



Mer info om författaren och hennes böcker finns på Ellinor Häggströms websida



Blomsterflickan finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/E-bok
Bokus Häftad/E-bok
CDON Häftad


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar