måndag 24 juli 2017

Recension: Från Rörstrand till Rio av Anita Hammarstedt

Titel: Från Rörstrand till Rio: Porslinsarbetaren som emigrerade
Författare: Anita Hammarstedt
Format: Häftad
Antal sidor: 292
Förlag: AVH förlag
Recensionsexemplar

" Vi voro ju 9 i familjen, n'r vi reste bort. Så skrev Lars Johan Eriksson under familjefotot strax innan han emigrerade till Brasilien.

Innan de gav sig iväg arbetade Lars Johan i Rörstrands porslinsfabrik i tio år. I april 1891 lämnade han Sverige med familjen och flera av sina arbetskamrater. Så gjorde även tiotusentals svenskar som inte hade råd att betala överfarten till USA. Brasilianska agenter lovade dem fri resa och ett stycke jord, men när de kom fram förstod de hur falska löftena var. De fick arbeta hårt på kaffeplantagerna och drabbades av undernäring och sjukdomar."

-------------------------

Ibland tycker jag om att läsa historiska romaner och när romanen handlar om någonting som jag inte visste något om tidigare så blir det ju extra intressant. Jag har läst två böcker av Anita Hammarstedt tidigare och tyckt om dem speciellt eftersom hon skrivit om sin egen släkt. Det är alltså vanligt folk (inte kungligheter som i många fall) som det handlar om och romanerna bygger på faktiska brev, dagboksanteckningar och dylikt

Även den här boken handlar om en släkting, men den här gången en lite mer avlägsen släkting, författarens mammas kusins farfar.
Och boken handlar om någonting jag inte visste ett dugg om tidigare, nämligen att samtidigt som en massa folk emigrerade till USA så fanns det också dem som emigrerade till Brasilien. Det var nånting helt nytt för mig och väldigt intressant att läsa om.

Det var riktigt roligt att läsa om familjen Erikssons liv vid Rörstrand porslinsfabrik och speciellt intressant var det att läsa om hur arbetarna fick köpa "felaktiga" varor billigt. Det är nämligen så att jag en gång i tiden fick ett stort fat av min svärmor, som hon i sin tur fått i present av en gammal dam på 60-70-talet. Det är ett Rörstrandsfat och med ledning av stämpeln räknade vi snart ut att den var från slutet av 1800-talet. Men det finns en sak till som gör den lite speciell och det är att den har några "fel", t ex så har mönstret inte riktigt hamnat rätt.Så det var riktigt roligt att läsa i boken om hur arbetarna köpte sådana här varor.

Livet för en emigrant var inte lätt på den tiden vart man än åkte, men att det var värre i Brasilien än i USA är jag inte förvånad över. Det måste väl ändå ha varit rätt så ovanligt på den tiden att någon lyckades ta sig tillbaka hem från Brasilien?  Men tur var väl det så att en släkting nu kan berätta om hans resa.

Från Rörstrand till Rio är en lättläst och intressant berättelse om någonting som många nog inte vet så mycket om. Och nu när jag läst den här boken och lärt mig något nytt så är jag väldigt sugen på att ta reda på mer om emigrationen till Brasilien

Tack Anita Hammarstedt för rec.exet!



Andra böcker av Anita Hammarstedt jag recenserat

Fyra generationer kvinnor
Tillfäligheter


Från Rörstrand till Rio finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad
Bokus Häftad
CDON Häftad


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar