måndag 21 augusti 2017

Recension: Pappas pojke av Emelie Schepp

Titel: Pappas pojke
Serie: Jana Berzelius, del 4
Författare: Emelie Schepp
Format: Inbunden
Antal sidor: 393
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar
Månadens bästa bok Augusti 2017

"En varm sommarkväll ringer en sexårig pojke till sin pappa. Skräckslagen berättar han att någon har tagit sig in i familjens hus i Norrköping. Det är det sistaa som hörs från pojken innan han försvinner spårlöst.
Åklagare Jana Berzelius leder förundersökningen av det komplicerade fallet. Tillsammans med kriminalkommissarie Henrik Levin och kriminalinspektör Mia Bolander försöker hon ta reda på vad som igger bakom försvinnandet. Och jku närmare sanningen de kommer, desto mer personlig blir utredningen för Jana. Hon inser att det är bråttom, mycket bråttom, att hitta pojken.
Samtidigt begär den skoningslöse Danilo Peña att Jana ska besöka honom i häktet. När hon till slut går med på att träffa honom kastas hon in i en fruktansvärd kamp på liv och död, där allt sätts på spel och ingen går säker."

-------------------

Pappas pojke är fjärde delen i serien om åklagare Jana Berzelius. Den här serien fastnade jag för direkt när jag hade läst första delen, Märkta för livet, och kände mig nästan tvungen att fortsätta följa serien.Och jag valde nog precis rätt serie, det känns som att den blir bättre och bättre för varje ny del.

Precis som i de tidigare böckerna är det högt tempo ända från början och när man en gång börjat läsa är det stört omöjligt att sluta, jag slukar sida efter sida och läser tills ögonen går i kors sent på natten (eller egentligt väldigt tidigt på morgonen).

Jana är fortfarande min absoluta favorit och det gäller både den kallhamrade, våldsamma sidan och den mjukare, mer empatiska sidan. Något jag har börjat uppskatta mer och mer är också hur knivskarpt intelligent och snabb i tanken hon är.När det gäller Mia och Henrik så är jag rätt likgiltig när det gäller Mia men Henrik börjar kännas sympatisk i och med den här boken.

Handlingen är spännande och det sker tillräckligt många oväntade vändningar för att jag inte ska kunna gissa mig till i förväg vad som kommer att hända. Slutet var verkligen oförutsägbart med en extra knorr.

Pappas pojke är en välskriven, enormt spännande bladvändare som inte går att släppa när man väl börjat läsa. Jag längtar redan efter nästa del i serien och det är där det negativa med den här serien finns. Det tar alldeles för lång tid innan nästa del kommer! Den här hamnar direkt bland Årets favoriter




Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!


Mina recensioner av de tidigare delarna i serien

Märkta för livet
Vita spår
Prio ett





Pappas pojke finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


1 kommentar:

  1. Emelie Schepps böcker är jättebra men det är trist att hon gör en del kvinnor så himla korkade. Det förstör spänningen... Eva

    SvaraRadera