måndag 28 augusti 2017

Tematrio - Ljus

Idag har jag faktiskt hunnit med mer än på länge. Jag har gått igenom reklamen och skrivit inköpslistor, fått klar veckans matsedel, läst klart en bok och börjat på nästa,bloggat lite (och mer är på gång) och överhuvudtaget fått undan lite sånt som jag egentligen borde ha gjort under helgen. Idag är det makens tur att laga middag så jag kan hålla på med mitt och jag tänkte faktiskt hinna med Lyrans Tematrio innan det är dags att äta. Hon uppmanar

Berätta om tre böcker som innehåller ljus eller något ljust i titeln eller i innehållet. Bokstavligt eller symboliskt, valfri tolkning..

------------------

Märkligt nog var inte det här temat alls lika lätt som förra veckans mörker. Fick mig att fundera om jag övervägande läser om mörker eller om det bara beror på att jag just nu inte riktigt är i rätt sinnesstämning för att hitta ljus i saker och ting. Men tre böcker med ljus i titeln hittade jag (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)





Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr













Ljusets väktare av Marie-Louise Fritzén












En mörk strimma av ljus av Samar Yazbek





11 kommentarer:

  1. jag håller med. mörkret var lättare. av dina tre känner jag endast till den första

    SvaraRadera
  2. Ljuset vi inte ser blir väl mörker det också? ;)

    SvaraRadera
  3. Det var mycket svårare än förra veckan. Jag letade febrilt efter någon bok som hade ljus i texten.

    SvaraRadera
  4. Ljuset vi inte ser var den första jag kom på. Och du har ju helt rätt Robert :-)

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon av dessa, men Ljuset vi inte ser ska jag läsa någon gång.

    SvaraRadera
  6. Är det inte så att många böcker med ljus i titeln egentligen är väldigt mörka?

    SvaraRadera
  7. Jag gick helt bet på att hitta böcker med ljus i titeln så jag gick på symboliken i stället (fnissvänligt). Sen kom jag att tänka på Ljuset vi inte ser, läste den för något år sedan.

    SvaraRadera
  8. Nummer 1 och 3 hade även jag på min lista.

    SvaraRadera
  9. Det var bra gjort att kunna spika alla tre med ljus i titeln, det lyckades inte jag med. :)

    SvaraRadera
  10. Ja av någon anledning var det lite lättare med mörkertrion, men intressant ljus trio du kom på. ;)

    SvaraRadera