fredag 29 september 2017

Helgfrågan vecka 39


Den här dagen har börjat i ultrarapid och all ork har bara försvunnit under natten. Just nu skulle ja helst vilja bara antingen lägga mg i sängen igen eller sitta i köket, lyssna på radio, dricka en mugg te och läsa. Som det känns nu så är det det senare alternativet som gäller för idag. Men innan jag börjar pimpla te så ska jag svara på Mias Helgfråga. Hon vill veta

Vad tycker du? Vad tycker du Bokmässan ska göra för att öka intresset för oss bokbloggare?
Bonusfråga: Min badrumsrenovering har kostat en del pengar så inköpen från bokmässan kanske inte blir så stor.(vem lurar jag 😩)
Om jag bara ska köpa 1 bok från bokmässan vilken skulle det vara?


----------------------


Jag har aldrig varit på Bokmässan och lär inte besöka det i framtiden heller. Orsaken är att det finns ett flertal problem för mig eftersom jag är handikappad och rullstolsbunden. Även om själva lokalerna är handikappvänliga och tillgängliga (och det vet jag att de är eftersom jag själv jobbat i monter där  på en annan mässa), så kan inte arrangören bestämma hur utställarna ska inreda sina montrar vilket medför att man kommer inte in i dem med rullstol, speciellt när det är mycket folk. Det medför att rullstolsbundna ofta kommer in på reducerad entréavgift eftersom arrangören inte kan garantera att man har fullständig tillgång till allt på mässan. Och självklart finns det monterpersonal som störtar fram och erbjuder sig att hämta det man är intresserad av, men tyvärr blir det ofta väldigt fel redan från början. Det finns två olika varianter: en där personalen pratar direkt med mig men i princip på barnspråk för är det fel i benen så måste det ju vara fel på huvudet också och då är det bäst att prata med enkla ord som tyvärr också medför ett jollrande tonläge. Andra varianten är att de pratar med maken över huvudet på mig: "Vad är det hon skulle vilja titta på?" "Vad tycker hon om för böcker?". 
Utöver det så är det mycket folk, man blir trampad på, jag sitter med ansiktet ungefär i skrev(och arsel-)höjd så det är det enda jag ser (och i vissa fall luktar, usch), och mitt speciella hatobjekt ryggsäckar ska man inte ens prata om...
Så nej, även om många säkert tycker att bokmässan är kul så är det ingenting för mig och det finns nog ingenting som kan locka mig dit. Den här frågan är alltså inte relevant för mig så den kan jag inte svara på.
Frågan är väl också hur intressanta bokbloggare är för Bokmässan numera? Och bokbloggare förändras - en del kanske inte är intresserade överhuvudtaget oavsett vad Bokmässan gör.

Bonusfrågan: Ska du köpa en enda bok så är det svårt, det finns ju så många bra. Men gillar du historiska böcker så rekommenderar jag 1793 av Niklas Natt och Dag, den är speciell och väldigt, väldigt bra!


7 kommentarer:

  1. Hoppas att du får en fin helg vad du än hittar på ändå :)

    SvaraRadera
  2. Jag tänker att det är viktigt för de som inte kan besöka mässan att få bra uppdateringar.
    För jävligt att de pratar över huvudet på dig men inget förvånar mig. När de kan fråga min dotter som står i kassan på Rusta, Varför hon pratar så konstigt? ( Hon har en cp-skada) Vuxna människor och uppför sig så. Bra tips ska kolla upp det.

    SvaraRadera
  3. mässan i rullstol verkar inte kul. det är jobbigt nog på två ben. men de roliga (och dessvärre alltför dyra) seminarierna hade nog varit möjliga. ryggsäckar får jag alltid mitt i ansiktet och på glasögonen eftersom de flesta människor är längre än jag. 1793 låter jättespännande. tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. jag hoppas att folk talar direkt till dig

    SvaraRadera
  5. Nej, sådana där mässor med tokmycket folk är inte att rekommendera om man sitter i rullstol. Tänk att det fortfarande ska vara så att folk beter sig så idiotiskt!??
    Den där boken har jag blivit lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  6. Det är klart att bokbloggare ändras och då är vi väl inte intressanta som marknadsföringsplats.

    SvaraRadera
  7. Jag fattar inte att folk beter sig så himla urbota dumt! Tror absolut att bokbloggare ändras och det påverkar nog bokmässan på olika sätt. Boken känner jag inte till, låter intressant, tack för tipset!

    SvaraRadera