torsdag 21 september 2017

Hett i hyllan #110



Inatt har jag sovit riktigt ordentligt - inte så mycket längre än vanligt men djupt. Att hösten är här märker jag tydligt på hur jag sover. Nu när inomhusluften blir svalare och friskare på nätterna sover jag djupare och såhär i början är jag nästan obehagligt dimmig  hjärnan när jag vaknar, men som tur är så jämnar det ut sig så småningom.

Nu är det i alla fall dags att börja dagen på bloggen med Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

--------------------------

Jag har plockat fram ännu ett bokreafynd


Den siste greken av Aris Fioretos
Omslagstext:
"Möt Jannis Georgiadis - leende, muskulös och med Robert Mitchum-grop i hakan. En vinterdag 1967 kliver han in på den kirurgiska mottagningen i Kristianstad, och bir kvar i Sverige. Vi får träffa honom som plattfotad son och drömsk herde, som byggherre, make och far, men även som bilist på E70 utanför Zagreb en blytung novembereftermiddag. Han spelar krocket som e (halv)gud och vet det mesta om vatten i dess olika former.
Bakom porträttet står den fiktive berättaren Kostas Kezdoglou, i ett hundratal tablåer redogör han för den grekiska diasporan från braden i Smyrna 1922 till 60-talets gästarbetare. *Men varför skriver han på registerkort? Och varför en biografi över vännen Jannis? Den siste greken visar sig vara berättelse om kärlek, vänskap och svek. Och förstås om greker som alltid är "gods för en överraskning i sista sekunden"..."




Den här köpte jag för 25,- på rea-på-rean år 2012 och nu när jag läste baksidestexten så förstår jag inte riktigt vad jag har tänkt på när jag valde den här. Just nu är jag i alla fall inte det minsta sugen på att läsa den. Alltså lär den åka ner i utrensningslådan. Det här med Hett i hyllan är bra på det sättet också, jag hittar böcker som jag direkt vet att jag aldrig kommer att läsa och får ner dem i utrensningslådan direkt.



3 kommentarer:

  1. Har aldrig hört talas om, men det verkar ju inte vara någon större förlust :)

    SvaraRadera
  2. Jag skulle nog aldrig läsa den boken. Jag har arbetat med mannen ifråga och nja, det skulle ta emot.

    SvaraRadera