tisdag 5 september 2017

Recension: Kärlek - Rädsla 1-0 av Johanna Hildebrand

Titel: Kärlek - Rädsla 1-0
Författare: Johanna Hildebrand
Format: Häftad
Antal sidor: 114
Förlag: Recito förlag
Recensionsexemplar

"Kärlek-Rädsla 1-0 är en berättelse om rädslans och våldets farliga krafter, om förväntningar, anpassning, lögner, ensamhet och medberoende. Men det är också en berättelse om växande självinsikt, ökad medvetenhet och om att återupptäcka sin inre kraft.

Kärlek och kunskap öppnar vägen till läkning."

------------------------
Jag fick en förfrågan från författaren om jag ville läsa den här boken och jag blev lockad av beskrivningen "lyrikprosa" och av att boken behandlar ett tyvärr alltid aktuellt ämne, nämligen våld i nära relationer.

Om det är något jag avskyr så är det våld i nära relationer och det gäller då både fysisk och psykisk våld. Tyvärr brukar väl de två ofta gå hand i hand så att finns det ena så finns det andra också på något sätt i relationen.

Verkligheten för bokens huvudperson är inte lätt, vad och hur hon än gör så är det fel, hur mycket hon än anstränger sig så räcker det inte. Man blir väldigt berörd av situationen som huvudpersonen befinner sig i. Men man blir smått irriterad på att hon inte säger ifrån eller tar sitt pick och pack och går. Samtidigt vet jag ju i och med att jag haft något liknande bland mina närmaste, att det är lättare sagt än gjort. Man vet vad man har men inte vad man får och det är svårt att bryta banden, det var ju trots allt med kärlek allt började.

Lyrikprosan gör den här boken, trots det smärtsamma ämnet, lättläst  och även den som inte är van vid lyrik kan ta den här texten till sig. Trots det mörka ämnet så finns en ljus i slutet på tunneln och hopp i slutet av boken vilket faktiskt känns riktigt skönt. Jag blev väldigt berörd av boken och det här är en av de böcker som lär finnas kvar i mitt minne ett bra tag och jag lär också läsa om boken så småningom.
Läs den du också!

Tack Johanna Hildebrand för rec.exet!

Artikel om författaren i tidningen Dagen kan du läsa HÄR


Kärlek-Rädsla 1-0 finns att köpa hos t ex

Adlibris Danskt band
Bokus Danskt band
CDON Danskt band


3 kommentarer:

  1. Johanna Hildebrand6 september 2017 kl. 17:55

    Tack för att du läste! Ja, om jag kan sprida både kunskap och hopp så känns det väldigt bra. Det går att ta sig ur en destruktiv relation!
    Varma hälsningar Johanna Hildebrand

    SvaraRadera
  2. Blev också väldigt berörd av Johannas bok och fångades samtidigt av den språkliga melodin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johanna Hildebrand11 september 2017 kl. 19:51

      Tack så mycket Sylvia Lidén Nordlund.

      Radera