måndag 11 september 2017

Recension: Tjockdrottningen av Moa Herngren

Titel: Tjockdrottningen
Författare: Moa Herngren
Antal sidor: 408
Förlag: Norstedts förlag

"Annie Ek väger över 200 kilo och tillbringar sina dagar med att drömma sig bort i andras liv på Facebook och Instagram. Annie kontaktas av den hårdföra tv-redaktören Camilla Wildow som lyckas övertala henne att medverka i bantningsserien Du är vad du väger. Programmet leds av Johanna Broman som desperat vill slå igenom och gör allt för att hålla uppe bilden av framgång fast hon sitter djupt i skuldfällan. Inspelningen på en herrgård utanför Stockholm vänder uppochner på Annies tillvaro och hon blir Tjockdrottningen med hela svenska folket.Plötsligt vill alla vara hennes vän, men priset för att bli accepterad är högt."

-------------
När jag fick förfrågan om att läsa den här boken så tvekade jag inte en sekund, jag bara måste läsa den. Jag hade inte läst något av Moa Herngren tidigare så det här var ju också ett perfekt tillfälle prova om hennes böcker var nånting för mig.

Ja, jag brukar kalla den här sortens tv-program för förnedrings-tv och det tror jag många andra gör också, ändå kan man ju inte låta bli att titta. Jag tror att mycket beror på att till sådana här program så tar man så många extremer som möjligt, just för att tittaren ska känna att man ändå inte är i klass med de där deltagarna, man väger inte så mycket att man riskerar livet om man inte går ner i vikt. Så man kan ligga där i tv-soffan, titta på programmet, ta en kanelbulle till och tycka att man själv kanske är lite mullig men ingenstans än i närheten av "de där". I Tjockdrottningen är urvalsprocessen väldigt cynisk och hänsynslös, de som får komma med ska verkligen motsvara bilden folk har av tjockisar och det med råge. Man är beredd att göra nästan vad som helst för att övertala "de rätta" personerna att delta och man undrar ju lite hur mycket det här överensstämmer med verkligheten när det gäller program som t ex Biggest Loser. Nånting annat jag också tänkte på var hur medvetna deltagarna egentligen är om hur allt vinklas och hur mycket som visas upp för tittarna som underhållning.

Herngren har lyckats perfekt med personporträtten, man känner sig nära de här personerna och känner igen människotyperna direkt.
Människor med övervikt är ofta, precis som Annie, väldigt sårbara och söker efter bekräftelse och närhet i en omgivning som inte klarar av att se att det finns en kännande människa under det där extra fettet. Annie är verkligen den som jag tar till mitt hjärta direkt, hon är en person som man vill krama om och säga "du ska se, allt blir nog bra till slut" till. TV-redaktören Camilla Wildow däremot beter sig på ett sånt sätt att hon bara förtjänar en stor fet smäll, man beter sig inte sådär mot folk! När det gäller programledaren Johanna Broman så lutar jag åt att jag faktiskt tycker synd om henne.

Det här är boken som man emellanåt läser lite "med skammens rodnad" på kinderna eftersom man känner igen en del av sina egna reaktioner. Och den väcker också mycket tankar och funderingar både om hur man själv reagerar på den här typen av "underhållning" och om hur man ser på folk med rejäl övervikt. Jag fick mig många funderare under läsningen av den här boken.

En av de saker jag gillar är att författaren använt humor, men aldrig den typen av humor där man skrattar "åt" andra, utan en mer ömsint variant där man både fnissar lite men samtidigt skäms en aning.

Tjockdrottningen är en humoristisk och varm berättelse om en  nutida tv-företeelse där man slår mynt av människors svagheter. Den träffar verkligen mitt i prick och  får mig att skratta samtidigt som den väcker en hel del funderingar. En mycket underhållande och tankeväckande bok!

Tack Norstedts förlag för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Moa Herngrens websida

Tjockdrottningen finns att köpa hos t ex