söndag 22 oktober 2017

En smakebit på søndag - En röd hjältinnas död

På lördagen fick jag en hel del gjort och det behövdes. Mitt skrivbord har länge sett ut som ett katastrofområde efter orkanen Katrina och det skulle nog inte ha fått plats med mer papper på den så det var dags att göra en rejäl städning. Det tog sina timmar att gå igenom alla papper men nu är det gjort och jag kan börja skapa oordning igen. Jag är nämligen en av de personer vars skrivbord i de flestas ögon ser ut som en skräphög, men där jag vet precis var varje papper finns.  Jag städar av bordet lite då och då , sen är det bara att börja om med stökandet.
Nu när jag varit så duktig så tänkte jag ägna hela söndagen åt läsning och kanske skriva färdigt lite inlägg till bloggen. Men det första som ska göras på en söndag är att delta i En smakebit på søndag som anordnas av Flukten fra virkeligheten. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

------------------

Min smakbit kommer från sidan 303 i En röd hjältinnas död av Qiu Xialong (titeln är länkad till Adlibris och där finns mer info om boken)





"Partidisciplinkommittén hade upprättats i början av 80-talet med huvudkontor i Beijing och avdelningskontor i alla större städer. Efter kulturrevolutionen insåg man att partiet med sin oinskränkta och okontrollerade makt inte kunde undvika korruption, vilket i slutänden skulle leda till dess undergång. Så kommittén, som huvudsakligen bestod av äldre pensionerade partimedlemmar, skapades för att motverka och straffa partimedlemmars maktmissbruk. Deras huvudansvar som vakthund var att utöva ett slags censur, men kommittén var inte någon oberoende institution. Även om den hade genomfört flera undersökningar om korruption inom partiet slutade det oftast bara med varningar. Kommittén, som hade rätt att undersöka partimedlemmarnas bakgrund, hade emellertid inflytande när det gällde yngre kadermedlemmars befordran."




14 kommentarer:

  1. verkar vara ett invecklat och besvärligt samhälle. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. En rød heltinnes død er en fin bok synes jeg. Jeg liker måten Qiu Xialong skriver på om Kina. Han har uttalt i et intervju at han ikke kunne skrive disse bøkene i Kina. (Han bor i USA) fordi de er så kritiske mot regimet.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  3. Den här satte jag upp på min nyfiken-på lista för evigheter sedan, men den har inte gått att få tag i.

    SvaraRadera
  4. Det lät inte riktigt som min typ av bok men kul att läsa en smakbit i alla fall!

    SvaraRadera
  5. Jeg har også ryddet skrivebordet, men alt ligger nå på gulvet :D
    Takk for smakebit!

    SvaraRadera
  6. Jag läste den här innan jag hade en blogg, tycker mig minnas att den var bra.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten Låter som en bok jag skulle kunna tänka mig att läsa.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten! Den verkar intressant. Qiu Xialong har jag tänkt försöka läsa något av.

    SvaraRadera
  9. Låter lite som mitt skrivbord ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera