torsdag 12 oktober 2017

Helgfrågan vecka 41


Kvällens soffliggande är nu avklarad. Numera är det inte längre min vilopaus som jag tar lite då och då utan det har blivit Darts mysstund och den kräver han att jag håller varje kväll. Efter att maken och jag ätit middag vankar Dart omkring och gnäller ända tills jag går och lägger mig i soffan så han kan hoppa upp på min mage. Sen myser vi där i ett par timmar och då är han nöjd och kan gå och lägga sig i sin korg vid braskaminen.  Och jag kan gå upp och göra nånting annat än att ligga i soffan. Nu är det i alla fall dags för Mias Helgfråga som lyder



Jag har sett att några har skrivit att det kommit i en lässvacka, det har inte hänt mig än 😌(mitt problem är att dygnet skulle ha mer timmar)
Har du några tips på hur man gör för att ta sig ut svackan?
Bonusfråga: Höst, Vinter, Vår eller Sommar?
Själv väljer jag vår för jag avskyr att frysa.

-------------

Jag har läst uppemot 50 år hittills och än så länge har jag aldrig råkat ut för en lässvacka så jag har faktiskt inget svar på den där frågan. Jag vet bara hur jag gör för att inte hamna där och det är att försöka få till en blandning som gör att jag hela tiden är intresserad och sugen på att läsa nästa bok. Jag blandar alltså t ex genréer så att det inte ska vara mer än högst två böcker efter varandra ur samma genré, helst vill jag byta genré efter varje bok.


Det där med årstid är en svår fråga, men för mig får det nog bli våren - det är ännu inte så varmt att jag mår illa och solen är inte så stark att jag måste hålla mig inomhus. Och så älskar jag att se hur allt börjar växa i trädgården.


14 kommentarer:

  1. Våren är inte dum. Älskar ljuset efter att en har varit i mörkret så länge.

    SvaraRadera
  2. att blanda sin läsning tror jag är bra

    SvaraRadera
  3. blandning är bra. visst kan våren vara härlig

    SvaraRadera
  4. Helt fantastiskt att aldrig hamna i en lässvacka.

    SvaraRadera
  5. Våren är fin. Bara fem månader dit ;)

    SvaraRadera
  6. Jag tror också på att blanda sin läsning, själv blandar jag friskt mellan deckare, romance och biografier.

    SvaraRadera
  7. Att variera läsningen skulle nog passa för mig också om jag hamnade i en lässvacka.

    SvaraRadera
  8. Ja visst är det härligt att se allt som spirar på våren och att djurlivet då även lever upp. Blanda genrer är bra sätt att få en stimulerande variation, fast ibland kan jag fastna för en viss genre periodvis. Katter kan för övrigt verkligen vara rutinbundna vanedjur, rätt charmig egenskap tycker jag. :)

    SvaraRadera
  9. Smart att blanda sin läsning, brukar försöka jag också men det går ändå i perioder när jag läser med av t.ex. deckare än andra böcker :)

    SvaraRadera
  10. Jag behöver också blanda genrer för att hålla tempo i läsningen.

    SvaraRadera
  11. Blandning är verkligen bra. Försöker alltid läsa så men ibland blir det lite enformigt. Ungdomsböcker, dystopier, fantasy, deckare, chick-lit, engelska och svenska.

    SvaraRadera
  12. Att se till att intresset ligger på topp hela tiden är nog viktigt därför ska man inteläsa böcker man inte gillar/fastnar för. men håller med dig om att dygnet behöver fler timmar!

    SvaraRadera
  13. Härligt att aldrig ha hamnat i en lässvacka - det måste ju verkligen betyda att ditt tips fungerar!

    SvaraRadera
  14. Ja, en blandning är alltid bra men jag hamnar i lässvackor ändå. Våren tycker jag också bäst om.

    SvaraRadera