torsdag 5 oktober 2017

Hett i hyllan #112



Den här morgonen var mer normal än vad det var igår och det är ju alltid positivt. Det som inte är positivt är att det är så kallt ute. Jag släppte ut pojkarna i kattgården och hade dörren på glänt och det tog inte lång stund innan jag började frysa och var tvungen att kalla in dem igen så jag kunde stänga dörren. Nu har jag gjort i ordning en kanna varm te men innan det är dags för det ska jag delta i Monikas Hett i hyllan och visa upp en av mina hyllvärmare. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

--------------


Ondskans pris av Set Mattsson (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)
Baksidestext:
Våren 1945 ligger Europa i ruiner. Till Malmö anländer tiotusentals flyktingar som har drabbats av ondska i nazisternas förintelseläger. Mordet på en ung polsk flyktingkvinna sätter igång händelser som sprider sig likt ringar på vattnet och får oanade konsekvenser. Det svenska folkhemmet, som först öppnar famnen för flyktingarna, visar allt fler sprickor i fasaden.
Kriminalöverkonstapel Douglas Palm vid Malmöpolisen får det till synes hopplösa fallet på sitt bord. Inblandad blir också hans hårt prövade hustru Anna liksom den vidlyftige journalisten Torsten Jonnervik. Flyktingarna Josef och Sofia plågas av sina minnen och inte ens i fredens Sverige kommer de undan det förflutna. Douglas Palm konfronterar personer som rör sig på samhällets baksida och ställs inför frågor som skakar om hans privatliv i grunden."


Den här boken köpte jag på bokrean 2015. Jag hade läst en hel del positivt om boken och när jag läste baksidestexten så ville jag definitivt ha den. Varför den sen blivit hyllvärmare är nånting jag inte fattar för nu när jag läser baksidestexten igen så blir jag lika sugen igen på att läsa den. Så den här stannar och jag ska läsa den, helst förr än senare

5 kommentarer:

  1. Den låter ju hur bra som helst.

    SvaraRadera
  2. Den har jag också, tror att även jag köpte den på bokrean 2015 :)

    SvaraRadera
  3. Den verkar väldigt bra. En perfekt bok nu på hösten.

    SvaraRadera
  4. Hm, jag undrar om jag inte har en bok av honom också. Eller så bara tänkte jag köpa en...

    SvaraRadera
  5. Jag tycker också att den låter spännande och bra.

    SvaraRadera