torsdag 19 oktober 2017

Hett i hyllan #114


Inatt var det svalare inne igen vilket betyder att jag sovit hårt och länge. Det är i och för sig skönt men nackdelen är att man är alldeles tung i huvudet när man väl går upp och det håller i sig länge. Jag har tänkt mig att snart sätta mig och läsa ett tag men först måste jag ju vara med på Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

-----------------------------


Den här gången plockade jag fram en bokreabok


Blekingegatan 32 av Lena Einhorn (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)
Baksidestext:
"Det börjar i ett fattigt hem på Södermalm 1920. Greta har nylilgen förlorat sin far, och har fått arbete på varuhuset PUB, aom hennes mor kallar "himmelriket". Men Greta kan inte finna sig till rätta, hon längtar bort. Och hon lyckas som sjuttonåring komma in på Dramatens elevskola, som den yngsta av teaterskolans studenter. Första dagen i skolan möter hon klasskamraten Mimi Pollak.
Vi får följa Greta under tiden på Dramaten, som hon senare skulle komma att kalla sitt livs lyckligaste. Och så, en dag i slutet av första läsåret, gör mästerregissören Mauritz Stiller entré i hennes liv."








Den här köpte jag på rea-på-rean 2015 och fick den väldigt billigt. Jag har alltid varit fascinerad av "gamla" tiders stora stjärnor och eftersom den här boken handlar om Greta Garbo så var den ju ett definitivt måste. Enda orsaken egentligen att jag inte har läst den ännu är nog att jag inte haft tid, för intrsse har jag ju.
Det här är en av de böcker som jag vet att jag kommer att läsa förr eller senare så den stannar i bokhyllan tills jag hinner ta itu med den.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker hon skriver oerhört bra så den hade jag nog köpt på rea också.

    SvaraRadera
  2. Men det måste ju vara en intressant bok, Greta Garbo är ju speciell.

    SvaraRadera
  3. En bok om Greta Garbo är aldrig fel. Den kommer du nog till en dag.

    SvaraRadera
  4. märkligt nog har jag inte läst denna, trots att jag gillar både Einhorn och Garbo

    SvaraRadera