torsdag 26 oktober 2017

Hett i hyllan #115


Idag ska det först bli en massa nödvändigt pappersarbete men efter att alla blanketter fyllts i och papper skrivits och skickats iväg ska jag ägna resten av dagen helt åt läsning. Det där pappersarbetet är så tråkigt att jag börjar istället med nånting roligare, dvs Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

--------------------

Jag har plockat fram ännu ett bokreafynd




Åren i Paris av Paula McLain (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)
Baksidestext:
"Hadley har redan börjat se sig själv som en gammal ungmö när hon möter den åtta år yngre Ernest Hemingway hos en vän i Chicago. Det är kärlek vid första ögonkastet för dem båda, och efter bara några månader gifter de sig.
Ernests strävan att bli författare leder dem till det turbulenta konstnärslivet i 1920-talets Paris - de bor trångt och fattigt, men umgås med intellektuella som Gertrude Stein, Ezra Pound och makarna Fitzgerald; med miljonärer, konstnärer och bohemer. Det är en omvälvande tid där allt det gamla ifrågasätts, där litteraturen, konsten och kärleken söker nya former. Det skapar en frihet som kan vara svår att leva med.
Åren i Paris är en fantastisk berättelse om en stor och smärtsam kärlek mellan två oförglömliga personer. Paula McLain tar oss innanför huden på en av världslitteraturens giganter och den kvinna som gick från att vara hans jämlike till att leva i skuggan."


Den här boken köpte jag på bokrean 2015 men jag kom aldrig så långt att läsa den. Jag älskar många av Hemingways böcker och har läst en del om hans liv men de här Parisåren visste jag väldigt lite om så det var jag såklart nyfiken på och jag är fortfarande lika nyfiken. Som vanligt när det gäller hyllvärmare så har nog den här blivit liggande på grund av tidsbrist, intresset är det däremot ingen brist på. Så den här stannar i bokhyllan för förr eller senare kommer jag att läsa den.




4 kommentarer:

  1. Jag har sett en film som påminner ganska mycket om handlingen i den här boken, men jag tror inte att det är denna ändå.

    SvaraRadera
  2. Det är ingen bok jag känner igen eller läst.

    SvaraRadera
  3. Verkar vara bra. Hemingway var ju knappast en man som var lugn.

    SvaraRadera
  4. den har jag läst. lite intressant om en är intresserad av Hemingways liv och leverne

    SvaraRadera