söndag 8 oktober 2017

Recension: Den goda dottern av Karin Slaughter

Titel: Den goda dottern
Författare: Karin Slaughter
Format: Inbunden
Antal sidor: 538
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Två systrar tvingas under pistolhot ut i skogen.
Den ena flyr för sitt liv.
Den andra blir kvar.


Våldsdådet krossade Charlottes familj och hon förlorade sin mamma och syster. Tjugoåtta år har gått men minnena från den dagen smärtar fortfarande. Nu skakas småstadsidyllen på nytt, av en vettlös skolskjutning, och advokaten Charlotte hamnar i händelsernas centrum. Och när attentatet visar sig ha kopplingar till hennes förflutna väcks mardrömmen åter till liv."

--------------------

Jag har läst några böcker av den här författaren och gillat dem så självklart ville jag läsa den här också nu när den kom.

Precis som med hennes andra böcker finns det ett antal rätt så läskiga, våldsamma och blodiga scener med och vissa av dem är inte precis lätta att läsa, det är nästan alltför enkelt att engagera sig och känna smärtan och ångesten.
Det intressanta med den här boken är att jag kände direkt när jag började läsa att den var lite annorlunda än de tidigare böckerna jag läst. Det dök upp avsnitt som till att börja med gjorde mig smått förvirrad men som jag senare förstod varför de fanns med. Något som författaren återkommer till är händelserna i Charlottes barndom och i början kunde jag inte riktigt förstå varför det avsnittet dök upp lite då och då men så småningom klarnade det också.

Som vanligt är personporträtten väl genomtänkta och det går snabbt att komma dem så pass nära in på livet att man vet om man gillar eller ogillar personen i fråga.

Intrigen i Den goda dottern är mer komplicerad och snårig än i hennes tidigare böcker och det är nog mycket därför jag upplever berättelsen som ännu mer spännande och intressant, det går helt enkelt inte att gissa sig till vad som väntar bakom nästa hörn.

De goda dottern är lättläst och spännande där det inte är alltför lätt att få pusselbitarna att passa ihop. Det här är en riktig sträckläsningsbok som jag absolut inte kunde släppa förrän jag fått reda på vem som gjorde vad och vad som egentligen hände både nu och då. Och som jag sa så är den lite annorlunda mot de tidigare böckerna jag läst men för den skull inte sämre, snarare tycker jag faktiskt att Den goda dottern faktiskt är bättre. Jag hoppas nu att det inte dröjer alltför länge innan det dyker upp en till bok av den här författaren. Det här är spänning på riktigt hög nivå!




Mer info om författaren och hennes böcker finns på Karin Slaughters websida

Andra böcker av Karin Slaughter jag recenserat

De vackraste
De fångade
De fördärvade

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet


Den goda dottern finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar