måndag 16 oktober 2017

Recension: Doften av falska påvar och nybakade wienerbröd av Lena Nordenjack

Titel: Doften av falska påvar och nybakade wienerbröd
Författare: Lena Nordenjack
Antal sidor: 246
Förlag: MiMa förlag

"Jan L. Ohlsson lever lyckligt tillsammans med sina föräldrar, den milda mamma Elna, den vulgära och hjärtegoda mamma Rosa och den sextiotalshippie-inspirerade pappa Paul, i en stor lägenhet i Linköping.
Jan har en släng av autism och mår bäst när vardagen följer sina vanliga rutiner. Han arbetar på ett galleri tillsammans med sin chef, Vincent Grappa, som i sin tur är bipolär. När Vincent är på inköpsresa i Venedig och glömmer bort att ta sin medicin uppstår därför problem, eftersom han samtidigt glömmer bort att Jan väntar på honom hemma i Linköping, ensam med ansvar för galleriet och en stundande vernissage.
I galleriets förråd finns tre Andy Warhol-inspirerade screentryck med påvemotiv. Vincent tar för givet att de är förfalskningar. Jan, däremot, som är mycket Warhol-kunnig och dessutom kan lukta sig till sådant, vet att de är äkta. Han älskar dem och vakar över dem. Men på andra sidan Atlanten sitter en åldrande, skrupelfri konsthandlare som fått nys om de tre påvarna. Han hävdar att de egentligen är hans - och sänder ut sin butler och älskare Steve för att hämta hem dem."

--------------------------

Den här boken dök upp nästan som en liten överraskning - jag hade gett min adress till författaren när hon frågade efter den och antog då att jag skulle få en bok, men visste inte när den skulle komma. Nu dök den alltså upp och den passade perfekt in i min nuvarande läslista. Doften av falska påvar och nybakade wienerbröd är Lena Nordenjacks debutroman.

Baksidestexten var väldigt lockande och en bekant kommenterade den "Den här boken kan nog vara väldigt skruvad!" och det kan jag faktiskt hålla med om.
Berättelsen tar oss på en rundtur till Linköping, Venedig och New York och jag älskar varje sekund av rundresan.

Jan L. Ohlsson, som jobbar på Vincent Grappas konstgalleri och bor i Linköping med sin något annorlunda familj är en person som man både tycker om och emellanåt tycker nästan synd om. Vincent Grappa, Jans chef,  far istället runt i Venedig, träffar människor som sätter fart på hans tillvaro och han hamnar gång på gång i situationer som  sätter hans huvud i spinn.
Och när Vincent till slut är tillbaka i Linköping är festen med Konstnären en oförglömlig upplevelse som jag sent ska glömma

Det här är en varm och rolig berättelse om en grupp annorlunda människor som inte riktigt fungerar som man är van vid. Jag har i andra recensioner skrivit att det här med humor är svårt eftersom det är väldigt individuellt vad man tycker är roligt. Det stämmer fortfarande och den här boken fungerade perfekt för mig, det här är min typ av humor. Doften av falska påvar och nybakade wienerbröd är en lättläst bladvändare som verkligen fick mig  att le (och skratta) och må bra!

Mer info om författaren och hennes bok finns på Lena Nordenjacks websida

Tack Lena Nordenjack för rec.exet!

Doften av falska påvar och nybakade wienerbröd finns att köpa hos t ex