måndag 30 oktober 2017

Recension: En vilsen själ av Göran Redin

Titel: En vilsen själ
Serie: Syskonen från Lövberga, del 4
Författare: Göran Redin
Format: Inbunden
Antal sidor: 400
Förlag: Historiska media
Recensionsexemplar

"Syskonen från Lövberga har stora förväntningar på framtiden. Äntligen har det blivit dags att skörda framgångens frukter och dra nytta av vänskapen med rikets högsta och mäktigaste. Men känslan av hopp och seger är inte så lätt att bibehålla under det turbulenta 1699-talet.

Vart ska Erik ta vägen när han inte strider på slagfältet? Vad väntar Karin som nu är tvåbarnsmamma och förvaltare på bruket? Hemma på gården Lövberga ser det ut som om sjukdomarna håller sig borta och de tomma förråden kan fyllas till brädden. Men vågar Anders, Lovisa och de andra tro på att turen ska hålla i sig?

Syskonen ställs inför utmaningar, osannolik kärlek och grymma tragedier. I bakgrunden går kriget vidare. Hur länge kan den svenska arméns segertåg fortsätta?

-----------------------------

En vilsen själ är fjärde delen i serien om syskonen från Lövberga gård och den här boken har både maken och jag längtat efter.. Den här serien är en av mina absoluta favoriter.

Jag älskar hur de här böckerna är uppbyggda! Med Erik får man vapenskrammel och krig, Karin står för  naturtillgångar, handel och industri och Anders visar oss hur vanligt folk (inte adel) i Sverige levde på den tiden. Det är spännande att följa syskonens liv. Tänk om skolböckerna hade varit skrivna på det här sättet! Då kanske t o m jag hade varit intresserad av att lära mig mer. Jag får istället lära mig nu genom de här böckerna.

Hela den här berättelsen ända från första boken är väldigt äkta och man engagerar sig automatiskt i syskonens liv. Nu när vi kommit till fjärde boken känner jag också syskonen ordentligt och vet ungefär hur de tänker och agerar i olika situationer.
Blandningen av verkliga och fiktiva personer i de här böckerna fungerar riktigt bra och det blir aldrig avigt när någon av de fiktiva personerna interagerar med personer som man vet har funnits. Jag tycker också väldigt mycket om hur Redin ger liv åt historiska händelser på ett sätt som gör att man verkligen befinner sig i händelsernas mitt och får uppleva det som man tidigare bara läst om i historieböckerna i skolan.

Böckerna om syskonen från Lövberga är riktiga bladvändare, man måste bara läsa en sida till, och en sida till, och.... En vilsen själ är precis som de andra delarna i serien lättläst, spännande och intressant.
Till min glädje läste jag i en artikel att serien nu är planerad att bli tio böcker och ingen kan bli gladare än jag för det beskedet. Jag är i vanliga fall inte mycket för långa serier men varje gång jag läst en av de här böckerna vill jag bara ha mer.  Jag hoppas verkligen att fler upptäcker böckerna om Lövberga! Har du inte läst dem ännu så är det dags nu!


Tack Historiska media för rec.exet!


Mer info om författaren och hans böcker finns på Göran Redins websida/blogg

Ett smakprov ur boken kan du läsa HÄR

Mina recensioner av de tidigare delarna i serien

Ett fjärran krig
En skärva hopp
Ett bräckligt liv



En vilsen själ finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar