torsdag 12 oktober 2017

Recension: I det sista regnet av Janesh Vaidya

Titel: I det sista regnet
Författare: Janesh Vaidya
Format: Pocket
Antal sidor: 316
Förlag: Pocketförlaget
Recensionsexemplar

"Den här berättelsen börjar i mitt hjärta. Där är jag en pojke och jag minns stjärnorna under den mörkblå himlen och hur vinden över havet ropade mitt namn. Inget kunde ändra det öde som redan stod skrivet i stjärnorna. Jag visste det inte, men något hände den natten jag kom till världen, något som skulle förändra mitt liv för alltid.

Efter att ha fått ett kryptiskt brev från sin mor återvänder en man till sin hemby i södra Indien. Brevet har väckt en mängd frågor till liv och när mannen börjar nysta i dem avslöjas en lång rad hemligheter som sedan länge varit begravda i familjen.

Med hjälp av uråldrig kunskap blandar Janesh Vaidya verklighet med myt och besvarar nutida frågor om livet, samtidigt som han tar med läsaren på en emotionell såväl som kulturell resa genom Indiens hjärta."

--------------------

Jag brukar tycka om böcker med livsvisdomar, lite filosofiska tankar och liknande så när jag fick chansen att läsa den här boken så tvekade jag inte en sekund, den här boken måste jag läsa. Jag är också väldigt intresserad av andra kulturer, helst sånt som är så långt ifrån oss som möjligt, så att den här berättelsen utspelar sig i Indien var ett extra plus.

Jag tycker verkligen om berättelsen om och beskrivningen av byn och de olika karaktärerna i byn, det känns som om man står mitt i och iakttar allt på nära håll, hör rösterna och känner alla dofter och lukter. Hela omgivningen och människorna är beskrivna med mycket värme och kärlek.

Tyvärr kom jag och livsvisdomarna/de filosofiska tankarna lite på kant ganska tidigt i boken genom en speciell "visdom" (som jag inte tänker avslöja vilken det är för jag tror inte de flesta reagerar som jag)som existerar även i Sverige och som jag stött på alltför ofta och helt enkelt avskyr. Jag försökte bortse från mina känslor på"visdomen", men det var svårare än jag trott, jag blev väldigt skeptisk till resten och hade svårt att ta till mig tankarna i boken.

Utöver ovanstående tror jag också det här var lite fel tidpunkt för mig att läsa den här boken, jag hade inte riktigt ro i kroppen att sätta mig ner och läsa den och låta tankar flöda. Jag har sett och hört att många tycker väldigt mycket om den här boken och jag kan förstå det. För mig funkar den bara inte just nu. Kanske att jag får försöka mig på en omläsning när livet lugnat ner sig lite.

Mer info om författaren och hans böcker finns på Janesh Vaidyas websida




Tack Pocketförlaget för rec.exet!





I det sista regnet finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket
Bokus Pocket
CDON Pocket


1 kommentar:

  1. Spännande att läsa vad du tyckte om den här boken. Jag har inte läst den och är väl inte säker på att jag kommer att göra det heller.

    SvaraRadera