måndag 9 oktober 2017

Recension: Känslan av död av Elly Griffiths

Titel: Känslan av död
Serie: Ruth Galloway, del 4
Författare: Elly Griffiths
Antal sidor: 284

"Det är halloweenkväll i Norfolk. På Smiths museum förbereder man ett ovanligt evenemang. Inför en handfull speciellt utvalda gäster ska en medeltida kista öppnas. Den väntas innehålla kvarlevorna av en biskop. Men när arkeologen Ruth Galloway kommer dit hittar hon museets intendent livlös bredvid kistan, blödande från näsa och mun. Kommissarie Nelson får ta hand om fallet.
Det framkommer att intendenten nyligen mottagit hotbrev. En grupp aktivister har krävt att museets samling med aboriginska kranier ska återlämnas. Men är det verkligen motivet? Då ytterligare en person dör och Nelson blir oförklarligt sjuk, förstår Ruth att det måste handla om något helt annat."

----------------------

Jag läser alltid två böcker parallellt, en har jag i köket på bokstödet och den andra läser jag i sovrummet på kvällen när jag lagt mig. Sovrumsboken brukar oftast vara en deckare, något lite lagom som inte är alltför spännande så att jag inte kan släppa boken ifrån mig utan snarare nånting i mellanskiktet, dvs någonting som är "lagom". Jag brukar samla på mig lämpliga deckare på loppisar och köper också en hög ibland när någon av nätbokhandlarna har ett bra erbjudande. Den här boken hade maken (som vet ungefär vad jag vill ha) med sig från realådan på Citygross.

Jag har läst delarna 1 och 2 i serien, men i fel ordning såklart, och nu har jag alltså läst del 4 och än så länge hoppat över del 3. Men jag tror faktiskt inte det har påverkat min läsupplevelse nämnvärt.

Det är väldigt lätt att tycka om huvudpersonen rättsarkeologen Ruth Galloway, hon är på ett sätt så vardaglig och med fötterna stadigt på jorden. Jag tror faktiskt inte att det finns någon i den här boken som jag tycker väldigt illa om.

Elly Griffiths är en författare vars böcker jag vet att många tycker väldigt mycket om. Även om jag tycker de är ganska bra så har jag ännu inte riktigt fastnat för den här serien om Ruth Galloway. De funkar perfekt för mig som sängläsning, men jag är inte så förtjust i dem att jag aktivt skulle skaffa och läsa hela serien. För mig passar de här böckerna i alla fall perfekt som sovrumsläsning och jag lär nog köpa fler vid tillfälle.

Andra böcker av Elly Griffiths jag skrivit om

Janusstenen (del 2)
Flickan under jorden (del 1)