onsdag 4 oktober 2017

Recension: Kvinnorna på slottet av Jessica Shattuck

Titel: Kvinnorna på slottet
Författare: Jessica Shattuck
Format: Inbunden
Antal sidor: 443
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Marianne von Lingenfels återvänder till det förfallna slott som en gång tillhörde hennes nu bortgångna man. Hon kommer tillbaka för att hålla ett löfte.

Hon söker upp de kvinnor som liksom hon själv blivit motståndsänkor och erbjuder dem en fristad på slottet. Men deras nya tillvaro blir mer komplicerad än vad Marianne kunnat ana.

De är inte samma personer de en gång var, och för att kunna gå vidare måste kvinnorna försonas med alla de val de har gjort före, under och efter kriget..."

---------------------

Det var faktiskt både titeln och omslaget som fick mig först att bli intresserad av den här boken. Och när jag sen läste baksidestexten så stod det klart att jag absolut ville läsa den.

Ofta när en bok på något sätt handlar om andra världskriget så utspelar den sig under själva kriget. Det som är annorlunda med Kvinnorna på slottet är att den till stor del utspelar sig under efterkrigstiden - visserligen med tillbakablickar till krigstiden, men bokens nutid är efterkrigstiden.
Nånting annat som är intressant är att berättelsen handlar om tyska kvinnor och hur kriget påverkade dem och deras liv. Att inte ens tyskar ur överklassen  hade det lätt utan drabbades ganska hårt.

Jag är inte speciellt förtjust i Marianne, hon är den typen av människa som jag inte tycker om, dvs en person som tycker att hennes åsikt om saker och ting är den enda rätta och som är beredd att köpa över andra för att få sin vilja fram. Alla kvinnorna i boken är påverkade av kriget och det de fått utstå men Marianne känns som den som ändå klarat sig bäst.

Jag hade nog, med tanke på titeln och omslaget väntat mig lite av en kärleksroman men Kvinnorna på slottet är mycket mer. Det är en välskriven och intressant berättelse om en tidsperiod och om människoöden som man sällan får läsa om. Jag ser verkligen fram emot fler böcker av den här författaren.




Mer info om författaren och hennes böcker finns på Jessica Shattucks websida

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!

Kvinnorna på slottet finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


1 kommentar: