söndag 1 oktober 2017

Recension: Penguin Bloom av Cameron Bloom & Bradley Trevor Greive

Titel: Penguin Bloom: En udda liten fågel som räddade en familj
Författare: Cameron Bloom & Bradley Trevor Greive
Format: Inbunden
Antal sidor: 207
Förlag: Bokförlaget Polaris
Recensionsexemplar

"Detta är en sann historia. En egenartad berättelse om hopp och mod. Den får sin riktning när en förskräcklig lycka inträffar. Camerons fru, Sam, är mycket nära att förlora livet när hon faller från hög höjd. Hon blir förlamad och sjunker snart ner i en djup depression. Då kliver Penguin in i deras liv. Hon har också fallit från hög höjd; Penguin är en flöjtkråkeunge och har ramlat ur sitt bo och ligger övergiven och skadad framför Sams och Camerons söner.

Den lilla, rufsiga Penguin blir raskt en lillasyster i familjen Bloom och hon lyckas ge Sam och familjen nytt hopp och styrka. Hon påminner alla i sin närhet att oavsett hur förlorade, sköra eller skadade vi än känner oss så finns det empati, kärlek och stöd där vi minst anar det. Att acceptera denna kärlek från omgivningen och att älska dem i gengäld kan göra oss hela som människor igen."

------------------

Så fort jag såg den här boken så kände jag att jag måste läsa den, jag är väldigt svag för böcker där det finns djur med.

Det absolut första jag gjorde när jag öppnade boken var att bläddra igenom den och titta på alla de väldigt fina fotona, redan de berättar en del om Penguin Bloom och hennes betydelse för familjen.
När jag väl började läsa boken och läste om Sams olycka och den efterföljande depressionen blev jag berörd direkt. Att bli svårt sjuk när man alltid varit aktiv är riktigt hemskt och att i det läget bli deprimerad är förståeligt och nästintill oundvikligt. Att Penguin dök upp då i familjen var verkligen lyckosamt. Den som har eller har haft djur vet att de känner av hur man mår och att de vet hur man tröstar på bästa sätt och också hur man får en att le. Och den villkorslösa kärlek de öser över en får en att vilja förflytta berg. Och det är här som tårarna börjar rinna, det som hände Sam är så hemskt och samtidigt förstår man precis vad det är som Penguin gör som ingen annan kunde ha gjort.

Penguin Bloom är en enormt gripande berättelse som får mig att minnas mina egna erfarenheter av djurs enastående förmåga att engagera sig och förstå människor när de har det svårt.
Penguin Bloom: en udda liten fågel som räddade en familj är en av dessa böcker som får en både att gråta och le på samma gång.Det här är en bok som jag kommer att ha i närheten under lång tid för att kunna bläddra i den lite då och då för att komma ihåg underbara Penguin!






Självklart var jag tvungen att googla på Penguin Bloom och hittade då info om att man planerar att filmatisera berättelsen om Sam och Penguin. Jag hoppas verkligen det för den filmen vill jag definitivt se i sådana fall.


Bokens egen websida finns HÄR och nyheter om Penguin och familjen kan man hitta HÄR


Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!



Penguin Bloom finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar