Recension: Sånger i skymningen av Camilla Davidsson

Titel: Sånger i skymningen
Serie: Emma, del 4
Författare: Camilla Davidsson
Antal sidor:
Förlag: Bladh by Bladh

"Två år efter den livsförändrande pilgrimsvandringen till Santiago de Compostela har Emma lyckats bryta sig ur ekorrhjulet och lagt det mesta av sitt emellanåt destruktiva beteende bakom sig. När vi möter henne i Sånger i skymningen har hon just lämnat Fårö efter en sommars arbete på Solgården. Att driva ett pensionat var långt jobbigare än hon väntat sig och hon bestämmer sig för att återigen pilgrimsvandra i Spanien, dels för att få en smula lugn och ro, men även för att få rätsida på tankarna kring Olle, den tjugo år äldre läkaren hon är kär i. De har spenderat sommaren ihop, men undvikit det viktigaste samtalsämnet av alla: frågan om barn.

Pilgrimsvandringen blir inte alls som Emma föreställt sig och en dag får hon ett oväntat samtal hemifrån. Hennes mamma har fått en stroke och ligger på sjukhus med svåra men. Emma lämnar motvilligt Spanien med huvudet fyllt av frågor. Får man vara arg på en svårt sjuk förälder? Kommer mamman att dö? Kommer hon att sörja eller bli lättad i så fall? Deras relation har varit allt annat än enkel och de har inte setts på närmare två år.  Ska Olle och hon lyckas hitta en framkomlig väg i barnfrågan, eller har de nått vägs ände? Och pensionatet, är det verkligen jobbet hon drömt om?"

---------------------------

Ända sedan jag fick reda på att det skulle bli en del till i serien om Emma så har jag väntat och längtat efter den här boken, jag älskade ju de första tre delarna.

Ännu lyckligare blev jag över att Emma begav sig till Caminon igen. Färden på Caminon (första boken) har varit min favorit hela tiden. Att hon den här gången inte får möjlighet att genomföra hela vandringen på grund av sorgliga händelser är tråkigt men den biten hon hunnit gå sätter ändå sin prägel på hennes tänkande.
I mångt och mycket förstår jag och kan relatera till Emmas funderingar även i den här boken så den där igenkänningsfaktorn som varit så genomgående med de tidigare böckerna låter inte vänta på sig här heller.
Tyvärr låter inte heller irritationen vänta på sig heller.  Jag kan för mitt liv inte förstå Emmas åldersnoja! Och det här med barn. Visst kan jag förstå att man vill ha barn, men att hela förhållandet hänger på det känns inte riktigt rätt.  Det finns inga garantier när det gäller att få barn,  det är  inte säkert att allt fungerar som det är tänkt. Camilla Davidsson tar upp svåra saker på ett trovärdigt sätt som manar till eftertanke och som engagerar eftersom det här är frågor som många av oss stöter på i livet.

Sånger i skymningen blev väldigt känslosam läsning för mig eftersom det fanns så mycket sådant som jag själv funderat över och/eller tagit ställning till i livet.  Och inte nog med det, även den här gången överfalls jag av en enorm lust att själv vandra Caminon från början till slut. Eller något liknande då jag kan få tillräckligt med egentid för reflektion och eftertanke.

Man kan kalla de här böckerna för feelgood, som läsare viras jag in i en varm och luddig kokong där jag mår bra när jag läser böckerna. Men de är också så mycket mer, de får mig att vilja se in i mig själv och  tänka igenom mitt liv och vad jag vill ha av livet. Jag skulle nog kunna skriva hur mycket som helst om böckerna i den här serien men då är risken stor att jag avslöjar alldeles för mycket.
Vill du läsa varm, intelligent feelgood som engagerar så måste du läsa serien om Emma!

Tack Camilla Davidsson för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Camilla Davidssons websida