söndag 15 oktober 2017

Recension: Smugglaren av Jan-Erik Fjell

Titel: Smugglaren
Serie: Anton Brekke, del 2
Författare: Jan-Erik Fjell
Format: Inbunden
Antal sidor: 446
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Det är snart jul och den småkriminella Bernandas kör in i Norge med en förseglad last. Men kontakten som ska ta emot lasten dyker aldrig upp. När Bernandas förstår vad han har smugglat över gränsen grips han av panik och inser att han måste återvända till Litauen så snart han kan.

I en villa i Sarpsborg hittas läraren Viggo Holm brutalt knivmördad och kriminalkommissarie Anton Brekke kallas in. Till en början har han svårt att hitta motiv till mordet, men det uppdagas snart att läraren inte var så oskyldig som han verkade.

Samtidigt som Brekke och kollegan Magnus Torp börjar se samband mellan mordet och östeuropeiska maffian kämpar en desperat Bernandas för att ta sig ur den fälla han fastnat i."

---------------------------------
Den här boken dök upp i brevlådan som en överraskning från förlaget och jag tycker ju mycket om överraskningar så jag blev jätteglad. Ännu gladare blev jag när jag märkte att det var en författare som jag inte kände till, det är alltid lika roligt att få prova på något nytt... vem vet, det kanske dyker upp en ny favorit.


Eftersom jag inte kände till författaren hade jag inte heller några större förväntningar på den här boken och i början kände jag lite att boken kanske inte skulle passa mig. Men ganska snart tog handlingen fart och det blev både spännande och intressant.

Jag har en liten förkärlek för den typen av poliser som Anton Brekke är, dvs personer som är nästan olidligt inbilska och som inte är precis smidiga i sina uttalanden. Det är inte så att jag tycker om Anton Brekke för han är ju faktiskt rätt så oförskämd, men jag tycker nog att han är tillräckligt annorlunda som person för att det ska vara intressant att följa honom och bara vänta på vad han näst ska rapa ur sig.

Vissa ämnen i kriminalromaner är obehagligare än andra och här har författaren verkligen hittat ett ämne som väcker olust.

Smugglaren visade sig vara en bok som passar mig perfekt, den är både lättläst och spännande. Nu måste jag bara se till att läsa del ett, Angivaren, också för att sedan fortsätta att följa serien om Anton Brekke. Och jag hoppas det inte dröjer alltför länge innan nästa del i serien kommer.

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!


Mer info om författaren och hans böcker finns på Jan-Erik Fjells websida

Det finns en smakbit ur boken i ett annat inlägg HÄR




Smugglaren finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




1 kommentar:

  1. Var också lite skeptisk till om den skulle passa mig i början men blev positivt överraskad :)

    SvaraRadera