tisdag 24 oktober 2017

Recension: Sthlm Grotesque av Hanna Lindberg

Titel: Sthlm Grotesque
Serie: Solveig Berg
Författare: Hanna Lindberg
Format: Inbunden
Antal sidor: 438
Förlag: Norstedts förlag
Recensionsexemplar

"Guldkocken är galan för alla som räknas i Stockholms krogvärld - och journalisten Solveig Berg är på plats. Men kvällen slutar i kaos. Hennes chefredaktör blir skjuten av en okänd gärningsman.
Polisen leds in på ett villospår och Solveig tvingas ut i en farlig jakt på sanningen. Hon konfronteras med mörka krafter i lyxkrogarnas slutna rum. Ju djupare hon gräver, desto farligare blir det.
Skandalfotografen Lennie Lee är tillbaka i Stockholm efter att ha varit borta i tre år. Han befinner sig på botten, men får en oväntad chans att återta sin förlorade plats i rampljuset - om han spelar spelet rätt."

---------------------------------------------

Jag läste första delen, Sthlm Confidential och tyckte väldigt bra om den så när jag nu fick chansen att läsa den här fortsättningen nappade jag direkt. Äntligen ska jag få veta vad som hände med Lennie Lee.

Trots att det är två år sedan jag läste första delen så dras jag med in i händelserna direkt och kommer ihåg hur Solveig Berg och Lennie Lee var i förra boken. Det som märks direkt är att Lennie Lee mognat och blivit lite "vuxnare", han är något försiktigare och kastar sig inte huvudstupa i allt som dyker i hans väg. Däremot längtar han ju efter den där känslan av att "vara någon" som var så viktig redan tidigare för honom.
Solveig är sig ganska lik, möjligtvis tar hon nog lite fler risker numera. Det jag nog gillar mest med Solveig är att hon på ett sätt är ganska enkelspårig. Hon är ingen superkvinna men när hon bestämt sig för något så kör hon på oavsett riskerna.

Trots att den där glimten i ögat märks lite här och var även i den här boken så saknar jag lite av den där avslappnade humorn i den första boken.

Den här berättelsen om de egotrippade kockarna och den tuffa krogvärlden är väldigt underhållande. Det är ett högt tempo hela boken igenom och jag bara måste läsa en sida till för att få veta vad som händer. Självklart försöker jag gissa mig till vem som är mördaren men innan det avslöjas så hinner jag ändra mig så många gånger att jag till slut ändå blir förvånad.

Sthlm Grotesque är en riktigt underhållande och spännande bok med högt tempo och jag ser verkligen fram emot nästa bok i serien.

Tack Norstedts förlag för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Hanna Lindbergs websida




Min recension av del 1 i serien

Sthlm Confidential



Sthlm Grotesque finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar