måndag 23 oktober 2017

Tematrio - #Metoo

Jag myst i soffan med Dart i ett par timmar och han är nöjd och belåten och har lagt sig i sin korg vid braskaminen, så nu är jag ledig att hålla på med mitt så mycket jag vill och då är det helt plötsligt så mycket som ska göras att jag knappt vet vad jag ska börja med. Jag har fått undan en del nu och då är det dags för Lyrans Tematrio som den här gången har det aktuella  temat #metoo. Hon uppmanar

Berätta om tre romaner som gestaltar sexuellt våld/kränkningar!

--------------



Det var inte helt lätt att hitta bland mina lästa böcker. Jag hade en period för ett bra tag sedan då jag läste många böcker som nog hade passat temat, men de senaste åren har det blivit färre. Men jag hittade tre i alla fall. Titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken






Efter våldtäkten av Alice Seebold
Titeln säger egentligen allt. Inte nog med att Alice blir våldtagen men efterspelet med rättegång och omgivningens reaktioner blir ännu en kränkning och nästan som en våldtäkt till.









Morgonen de kom för att hämta oss av Janine di Giovanni
Den här journalisten berättar mycket om kvinnornas situation i krigsdrabbade Syrien. Sexuellt våld t ex massvåldtäkter och dylikt används som vapen och bestraffning i krig.











En vacker dag lämnar jag honom av Maria Blomqvist
Våld i nära relationer innefattar oftast både sexuellt våld och sexuella kränkningar.






7 kommentarer:

  1. Det är tyvärr många kvinnor som fått uppleva att rättegången och omgivningens reaktioner på något vis har varit värre än våldtäkten.

    SvaraRadera
  2. bra trio, egentligen vill man inte läsa...

    SvaraRadera
  3. Den sistnämda har jag i bokhyllan.

    SvaraRadera
  4. Efter våldtäkten är den enda som jag har läst, men jag minns den som oerhört stark.

    SvaraRadera
  5. Intressanta tips, särskilt Morgonen de kom för att hämta oss.

    SvaraRadera
  6. Så otäcka böcker, men så viktigt!

    SvaraRadera