måndag 9 oktober 2017

Tematrio - Pappor

Jag har precis stigit upp från soffan efter min kvällsvila så nu känner jag mig ganska utvilad och kan sätta igång med saker och ting. Eftersom det är måndag så passar jag då på att delta i Lyrans Tematrio, där temat idag är pappor. Lyran uppmanar

Berätta om tre böcker som handlar om pappor!

------------------


Det kändes ganska svårt till att börja med eftersom jag inte tyckte att jag inte läst så många böcker som handlar om pappor. Men när jag började kolla runt bland mina lästa böcker så hittade jag de här (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)







Min pappa Ann-Christine av Ester Roxberg
Dotterns berättelse om pappan som aldrig varit bekväm med sin könstillhörighet och som till slut kommer ut som kvinna.









Pappa & kriminell av Niklas Malmborg & Geir W. Stakset
Om kriminella pappor och deras förhållande och syn på familj och barn.












Glasslottet av Jeannette Walls
Pappan i familjen är begiven på flaskan, klarar inte av att behålla ett jobb och åker med familjen från plats till plats men lyckas få barnen att tycka att allt bara är ett enda stort äventyr.










Och så lägger jag till en bonusbok som inte direkt handlar om en pappa, men är skriven av en pappa och hans kamp för att hitta sin fru och sina barn som dog i tsunamikatastrofen







Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak av Pigge Werkelin & Lena Katarina Swanberg









OBS! Du har väl inte missat att jag lottar ut ett ex av Sthlm Grotesque?
Regler och anmälan finns HÄR

6 kommentarer:

  1. Roxbergs bok var otroligt intressant tycker jag. Inte alls tillrättalagd utan oerhört ärlig - och kärleksfull.

    SvaraRadera
  2. Det måste kännas oerhört konstigt om ens förälder byter kön.

    SvaraRadera
  3. Glasslottet läste jag för länge sedan. De andra båda har jag inte läst

    SvaraRadera
  4. Min pappa Ann-Christin vill jag läsa någon gång! Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  5. Inte läst någon av dessa, tack för tips! Bonusboken är jag lite extra nyfiken på.

    SvaraRadera
  6. De två sista har jag läst men den hette Glasborgen då

    SvaraRadera