måndag 30 oktober 2017

Tematrio - Rädsla

Det har varit en lite speciell kväll ikväll. Maken kom hem och hade handlat på vägen och vi satte igång med allt det vanliga, dvs djuren ska ha mat och sen satte vi igång med vårt. Precis när jag fått kastrullerna på spisen så blir det elavbrott.Maken kollar med mobilen på nätet - ingen info om elavbrott där... Då är frågan hur länge avbrottet kommer att vara - ska vi vänta ut det eller åka iväg och hämta pizza eller hamburgare? Som tur är så har maken ordnat för sådana här händelser så det dröjde inte mer än ett par minuter innan han hade levande ljus framme hos mig och sen började han plocka fram våra batteridrivna lampor. Så småningom kom elen tillbaka och då var det bara att hålla tummarna att det inte blev ett nytt strömavbrott.  Men det här betydde också att jag fick en ofrivillig bloggfri kväll. Men nu när allt är igång igen så får jag sätta igång. Och då är det dags för Lyrans Tematrio. Hon uppmanar

Berätta om tre böcker som gjort dig rädd!

-----------------------

Jag läser ganska lite ren skräck men däremot kan sådant som antingen handlar om verkliga händelser eller kommer väldigt nära verkligheten skrämma mig ordentligt. Titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken.





Gryningspyromanen: En berättelse om hämnd av David Widlund & Monica Walldén
Den här boken var riktigt, riktigt skrämmande. Pyromaner är läskiga.











Hot över Östersjön av Mark Greaney
Det mest skrämmande med den här boken var att samtidigt som jag läste den så läste jag i tidningarna om verkliga händelser som var nästan lite för lika det som hände i boken.










De 7 nycklarna av Åsa Schwarz
Också en berättelse som hamnar obehagligt nära verkligheten och just därför är scenariot oerhört skrämmande.





















4 kommentarer:

  1. strömavbrott kan vara både mysigt och spännande, nya titlar för mig.

    SvaraRadera
  2. Intressant tolkning av temat. Själv väntade jag bara på vad som skulle hända när du och maken satt där i skenet av stearinljuset - skulle ni berätta spökhistorier för varandra eller skulle någon plötsligt knacka på dörren? Nåja, kanske lika bra att ingetdera hände (skriver jag eftersom jag själv är ganska mörkrädd).

    SvaraRadera
  3. Jag håller med - de hemskaste böckerna är de som är nästan verkliga - jag blir inte jätterädd av spökhistorier.

    SvaraRadera
  4. Det där är tre böcker som jag inte läst. Tack för tipsen.

    SvaraRadera