tisdag 31 oktober 2017

Veckans topplista: Skräck och annat otäckt

Inatt har jag sovit riktigt gott, inte för mycket och inte för lite, utan helt enkelt perfekt. Så för en gångs skull känner jag mig faktiskt väldigt utsövd och avslappnad. Nu behövs bara en stor mugg med stark te så är den här morgonen perfekt.

Men först ska jag göra Veckans topplista som anordnas av Johannas deckarhörna. Temat idag är skräck och annat otäckt. Skräck är inte riktigt min grej så den här gången blir det lite blandad kompott, några ur själva genrén och några som jag tycker är otäcka av andra orsaker. Böckerna är inte listade i någon inbördes ordning och titeln är länkad till recensionen där det finns mer info om boken.






1. De förjagade av Mikael Strömberg
Det här är det senaste jag provat inom skräck och den var riktigt otäck










2. Incidenten i Böhmen av Thomas Årnfelt
Stämningen i den här boken var så kuslig att jag lyckades skrämma upp mig själv riktigt ordentligt.












3. Vinterfolket av Jennifer McMahon
Spökhistorier och övernaturligt får mig att bli riktigt nojig.










4. Gryningspyromanen av David Widlund & Monica Walldén
Att det skulle börja brinna hemma är en riktig mardrömstanke och jag blev ganska nojig när jag läste den här boken.










5. Käre ledare av Jang Jin-sung
Den här människan, speciellt i dessa dagar, är riktigt skrämmande.




















13 kommentarer:

  1. Nordkoreaböcker är riktigt skrämmande!

    SvaraRadera
  2. De förjagade är jag riktigt nyfiken på!

    SvaraRadera
  3. "Käre ledare" är den enda jag läst på din lista och jag håller med: visst kan man bli mörkrädd för mindre!!!

    SvaraRadera
  4. De förjagade väntar jag fortfarande på ska dyka upp hemma...

    SvaraRadera
  5. Blandat, man behöver inte läsa skräck för att känna sig skräckslagen för ex. vis diktaturer.

    SvaraRadera
  6. Vinterfolket har jag läst. tyckte att den var riktigt bra. de andra har jag inte läst, men den där från Nordkorea är nog den hemskaste av dina fem

    SvaraRadera
  7. De förjagade kanske jag måste ge en chans alltså! :)

    SvaraRadera
  8. Vinterfolket och Incidenten i Böhmen har jag läst och gillat :)

    SvaraRadera
  9. Jag hade en annan av Mikael Strömberg

    SvaraRadera
  10. Har inte läst någon bok från din lista. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  11. Läst Käre ledare, verkligen skrämmande. De förjagade vill jag absolut läsa och de andra verkar ju även de ruggigt bra. :D Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  12. Jag har inte läst någon av dina, tack för tips!

    SvaraRadera