tisdag 10 oktober 2017

Veckans topplista vecka 41: Djur

Usch, vilket väder! Regn är en sak, men när det blir så här grått så känns allt så mycket tristare och i alla fall jag tappar lusten lite att egentligen göra nånting. Helst av allt skulle jag vilja lägga mig igen, läsa lite bok, somna om osv osv och tillbringa en stor del av dagen i sängen. Men det funkar inte riktigt heller så jag får istället försöka få fart på mig själv så kanske det känns bättre efter ett tag. Ett bra sätt att komma igång är att göra Veckans topplista, som anordnas av Johannas Deckarhörna.

Temat idag är djur och jag är väldigt svag för böcker med djur i. Ofta slår ju sådana böcker på känslosträngar som gör att tårarna sprutar vid något tillfälle. Nu när jag letade så märkte jag att jag de senaste åren inte läst riktigt lika många böcker med djur i som jag brukar, men jag fick ihop fem i alla fall




1 Penguin Bloom: en udda liten fågel som räddade en familj av Cameron Bloom &Bradley Trevor Greive
En riktig liten pärla där en av huvudpersonerna är en flöjtkråka










2. Fladdermöss: i en värld av ekon av Johan Eklöf & Jens Rydell
I alla fall jag  hade en del fördomar när det gäller fladdermöss, men den här boken fick mig att tänka om. Fantastiska fotografier och massor med intressant fakta kring de här imponerande djuren.











3. Enzo och konsten att köra fort i regn av Garth Stein
Berättelsen om hunden Enzo och hans ägare. Det här är en sån där bok där tårarna bara sprutar...bitvis riktigt känslosamt.














4. Gatukatten Bob av James Bowen
Berättelsen om Gatukatten Bob är ju underbar och nu måste jag bara läsa uppföljaren/uppföljarna också.




5. Simma med valar av Martin Almqvist
Författaren är undervattensfotograf och han berättar om sina resor för att fotografera valar och om sina möten med dem.












OBS! Du har väl sett att jag lottar ut ett ex av Sthlm Grotesque HÄR !







14 kommentarer:

  1. Vilka kul djurböcker! Fladdermöss blir jag nyfiken på

    SvaraRadera
  2. flöjtkråka har jag aldrig hört talas om. Enzo och Valar blir jag nyfiken på

    SvaraRadera
  3. Vilken intressant lista du ger oss. Gatukatten Bob har jag läst, annars ingen av de andra.

    SvaraRadera
  4. Mest nya böcker för mig! Kul!

    SvaraRadera
  5. Känner att boken om Arthur, gatuhunden från Ecuador som adoptrades av en svensk multiidrottsman skulle passa hos dig ... jag har inte läst den men historien är underbar!

    SvaraRadera
  6. Gatukatten Bob är nog den enda jag läst på din lista, den är fin. Boken om gatuhunden Arthur som Klimakteriehäxan nämner kan jag varmt rekommendera, om du inte har läst den.;)

    SvaraRadera
  7. Penguin Bloom har jag sett överallt nu så då blir man sugen.

    SvaraRadera
  8. Fladdermöss! Det var ett otippat men kul djur att se på listan. :)

    SvaraRadera
  9. Ja tänk att få kliva upp äta lite frukost sen bädda ner sig i sängen med en bok läsa sova vakna och läsa lite till innan lunch...sen fortsätta så hela dagen. Det saknar jag mest med att ha småbarn men kommer sakna barnen när de är stora och inte bor hemma längre. Fladdermöss är så häftiga roligt med en bok om dem.

    SvaraRadera
  10. Har inte läst någon av dem men blir väldigt nyfiken på Fladdermusboken :)

    SvaraRadera