tisdag 24 oktober 2017

Veckans topplista vecka 43: Ovanliga platser

Jag måste ha sovit i en alldeles ovanligt krokig ställning för när jag vaknade hade jag rejält ont i nacken och axlarna, och inte verkar det gå över heller. Får nog ta lite tid för avslappningsövningar så det ger med sig. Men först Veckans Topplista som anordnas av Johannas Deckarhörna. Temat idag är

Ovanliga platser – de där böckerna som utspelar sig någonstans som vi inte läser om så ofta

------------------

Det här var ett kul tema! Böckerna är inte listade i någon inbördes ordning och titeln är länkad till recensionen där det finns mer info om boken.






1. Den motvillige kommunisten av Colin Cotterill

Demokratiska folkrepubliken Laos










2. Från Rörstrand till Rio av Anita Hammarstedt

Brasilien











3. Candelarias hus av Julia Svanberg

Colombia











4. Vit feber: En resa till Sibiriens frusna hjärta av Jacek Hugo-Bader

Sibirien











5. Konklaven av Robert Harris

Vatikanen







16 kommentarer:

  1. verkar vara ovanliga platser, inte läst någon än.

    SvaraRadera
  2. Sibirien blir jag nyfiken på, har varit vid Vita havet i Ryssland.

    SvaraRadera
  3. Konklaven blir jag nyfiken på! Låter också spännande med en bok som utspelar sig i Sibirien.

    SvaraRadera
  4. Konklaven funderade jag på att ta med ett tag :)

    SvaraRadera
  5. Sibirien känns verkligen som en exotisk plats :)

    SvaraRadera
  6. Laos - mest exotiskt hittills! Har förstås inte läst nån av dina.

    SvaraRadera
  7. Skrev inte jag en kommentar här nyss???

    SvaraRadera
  8. Den motvillige kommunisten låter jätteintressant och Konklaven står på min TBR - lista

    SvaraRadera
  9. Visst var det ett roligt tema!

    SvaraRadera
  10. Konklaven ja, den borde jag ta och läsa snart.

    SvaraRadera
  11. Robert Harris vill jag läsa fler böcker av, Konklaven är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  12. Jag har missat att läsa allihopa men har Konklaven.

    SvaraRadera
  13. Spännande. Det är bara den sista jag ens känner till!

    SvaraRadera
  14. Konklaven är den enda av dina som jag läst och den gillar jag jättemycket.

    SvaraRadera