tisdag 14 november 2017

Recension: Synd av Robert Warholm

Titel: Synd
Författare: Robert Warholm
Format: Inbunden
Antal sidor: 244
Förlag: Framsteget bokförlag
Recensionsexemplar

"Det är sent 1800-tal. I den värmländska socknen Frykeboda hittas klockaren, tillika poststationsföreståndaren, mördad. Någon har uppenbarligen brutit mot femte burordet: Du skall icke dräpa. Men det visar sig att det finns fler synder att bekänna.

Detta är den efterlängtade uppföljaren till Robert Warholms debutroman Skam. På nytt får vi följa länsmannen Nathanael Efraimsson och fjärdingsmannen Alfred Karlsson i deras arbete med att försöka få tag i gärningsmannen."

--------------

Jag läste föregående bok, Skam, i våras och fick nu förfrågan från författaren om jag ville läsa den här också. Och självklart ville jag det.

Även den här boken baseras på ett autentiskt rättsfall, men den här gången är det inte ett rättsfall som jag känner till. Det i sin tur gör att jag inte störs av sådant jag ev läst förut om fallet.

Jag gillar att handlingen tilldrar sig bland "vanligt" folk och inte inne i de fina salongerna som alltför ofta är fallet. Som grupp får jag direkt en bild av byborna och hur de fungerar i gemenskapen, men som individer får jag inte riktigt grepp om någon.

Precis som i förra boken ger beskrivningarna och språket en tidstypisk stämning som jag gillar. Den här berättelsen sträcker sig lite längre tidsmässigt än den förra, faktiskt ända in i 1900-talet då den slutgiltiga upplösningen av brottet sker.

Synd är, precis som förra boken,  lättläst och spännande och jag ser fram emot fler böcker av den här författaren.

Tack Robert Warholm för rec.exet!

Min recension av den tidigare boken

Skam

Robert Warholms blogg, Mina skrivna ord, där han bloggar om böcker kan du hitta HÄR 



Synd finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar