onsdag 6 december 2017

Recension: Den ädla konsten att vara elak av Dag Öhrlund & Lars Thunell

Titel: Den ädla konsten att vara elak - utvalda elakheter
Författare: Dag Öhrlund & Lars Thunell
Antal sidor: 247
Förlag: Lava förlag

"Vi har alla varit lockade att svara något riktigt oförskämt på en dum fråga, bara för att se reaktionen. Därför känner man omedelbart igen sig när man slår upp den här boken. Efter den första chocken går det inte att sluta skratta. Aldrig tidigare har människor blivit så illa bemötta när de sökt jobb, kontaktat försäkringsbolaget, rådfrågat sin läkare, satt in en kontaktannons eller försökt få sin bok utgiven. Författarna släpper alla hämningar och snuddar ibland vid anständighetens gräns för att roa alla oavsett kön, partitillhörighet och social ställning."

------------------------

Jag kunde ju bara inte motstå titeln och baksidestexten på den här boken! Det är ju verkligen så att man emellanåt varit frestad att ge ett dumt/elakt svar på någon fråga/påstående som man själv uppfattat som ovanligt korkad.

Jag ska nog börja med att säga att det här inte är en bok som man bör läsa rakt upp och ner från början till slut på en sittning. Jag tror det fungerar bättre att läsa ett par sidor lite då och då, risken är nog annars att man tröttnar på "svaren".

Jag har läst Dag Öhrlunds blogg lite då och då och han kan vara rätt så bitsk men precis den typen av humor som funkar för mig så jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken. Tyvärr var nog det en delorsak till att jag blev lite besviken på boken. De "elaka" svaren är lite halvljumma och egentligen, med tanke på titeln, väldigt rumsrena. Visst finns det en del igenkänning när det gäller vissa av situationer, och det blixtrar till i minnet när man kommer ihåg när man själv velat (eller t o m gett) ett mindre vänligt svar.
Det jag egentligen saknar är det där lilla extra, den där skärpan, som brukar utmärka dem som är genomtänkt elaka i skrift. Jag saknar den skärpa och humor som jag ofta ser i Öhrlunds blogginlägg. Jag förstår ju att det är skillnad på att skriva en bok som så många som möjligt ska kunna läsa mot att skriva ett inlägg på en privat blogg, men lite av skärpan och humorn hade nog gjort underverk med den här boken.
Det blir alltså inga gapskratt, däremot blir det små fnissanden lite här och där.  Den här boken kan jag tänka mig att lämna på bordet när vi får besök, den kan nog starta en lite lättsam pratstund när man träffas.

Tack Lava förlag för rec.exet!

Mer info om Dag Öhrlund och hans böcker finns på hans websida

Den ädla konsten att vara elak finns att köpa hos t ex