Recension: Fjärran länder, fjärran hav av Joan Dial

Titel: Fjärran länder, fjärran hav
Författare: Joan Dial
Antal sidor: 385
Förlag: Richter pocket
Hyllvärmare 2017

"Nora Stafford är tjänstekvinna hos Lady Jessica i en avlägsen provins i norra Indien. När det stora upproret bryter ut hjälper Nora sin husfru att fly undan den framstormande människomassa som dödar alla vita i dess väg.
Båda kvinnorna är gravida och de gömmer sig i en grotta där de föder var sitt barn, men påfrestningarna är för stora för lady Jessica som dör strax efter förlossningen.
Efter födseln förväxlas de båda barnen genom en ödets nyck och tjänstekvinnans dotter, Victoria, växer upp i överflöd på ett gods i England, medan Adam utstår fattigdom och umbäranden under ett kringflackande liv i Amerika.
Så möts de två och blir förälskade - mot alla odds, i en värld där det finns lite plats för kärlek."

------------------

Jag har alltid två böcker på gång samtidigt, en bok som jag läser dagtid och en bok som jag läser i sängen innan jag somnar. Sovrumsboken ska helst vara lätt- och snabbläst, tillräckligt spännande och/eller intressant för att man ska vilja läsa vidare men inte så bra att man inte kan lägga ifrån sig boken. Fjärran länder, fjärran hav köpte jag på loppis och tyckte den verkade uppfylla samtliga kriterier för en sovrumsbok. För många år sedan hade jag en period då jag slukade den här typen av böcker, så jag visste precis vad jag skulle få.

Att berättelsen delvis skulle utspela sig i Indien var faktiskt en av orsakerna till att jag blev frestad av den här boken, jag har alltid varit fascinerad av exotiska miljöer. Men tyvärr uppehåller si huvudpersonerna ganska kort tid i det landet innan de reser därifrån, Victoria till England, och Nora och Adam till Amerika.

Den här boken är på ett sätt perfekt som sängläsning, den är otroligt förutsägbar på alla sätt. Man vet redan från början att Victoria och Adam kommer att träffas igen efter en del hinder på vägen. Och man vet att allt kommer att ordna sig så småningom och att berättelsen kommer att sluta lyckligt. Men på ett sätt är det också det som gör en sådan här bok så perfekt som sängläsning, man kan läsa några sidor och det är sedan inga problem med att lägga ifrån sig boken och ta upp den igen nästa kväll. Berättelsen är inte komplicerad eller tankeväckande på något sätt, det dyker inte upp några överraskningar på vägen så det är perfekt att läsa några sidor och sedan lägga ifrån sig boken innan man somnar. Och det spelar ingen roll om man nästa kväll när man plockar upp boken igen, har glömt något, man plockar upp den röda tråden på en millisekund. Ibland, och speciellt innan man somnar, är det faktiskt riktigt skönt att läsa sådant som inte kräver nånting av mig som läsare.

Fjärran länder, fjärran hav finns att köpa hos t ex