onsdag 21 februari 2018

Granskning Årets favoriter 2016



Dags för ännu en granskning av Årets favoriter och nu gäller det 2016. När man börjar komma så här långt eller rättare sagt tidsmässigt nära så handlar det för mig inte så mycket längre om ifall jag kommer ihåg vad boken handlar om, för det lär jag göra utan mer om ifall jag skulle kunna tänka mig att läsa om boken.

2016

En av oss: En berättelse om Norge - Åsne Seierstad
Har definitivt sin plats bland favoriterna och som jag faktiskt har tänkt att läsa om så småningom.
Främlingsbarn - Rachel Abbott
Här blir det nog ett Nja. För att komma ihåg den här boken är jag nog tvungen att kika på recensionen och då är den inte minnevärd nog för att platsa på listan egentligen. När jag läste den så tyckte jag definitivt att den var bra och det är den säkert fortfarande, men inte så bra att jag skulle vilja läsa om den.
Hela härligheten - Margaret Mazzantini
Den här boken har absolut sin plats bland favoriterna. Jag kommer ihåg hela boken och det är inte bara en gång som jag känt suget att läsa om den.
Den lilla bokhandeln i Paris - Nina George
En underbar, underbar bok som jag tyckte väldigt mycket om och som jag väldigt gärna skulle vilja läsa om
Mambo i Chinatown - Jean Kwok
Också en bok som man gärna läser när man vill mysa en stund och som jag gärna skulle läsa om när livet känns lite mörkt.Platsar absolut på listan
Förbjudet att visa ohämmade känslor i pensionatets entré - Mamen Sánchez
Jag älskar fortfarande telenovelas (som får mig att skratta hejdlöst) och den här boken är ju som en telenovela i långfilmsformat. Den stannar bland favoriterna
Var du än är - Jax Miller
Jag blev överraskad över hur mycket jag tyckte om den här boken och skulle gärna vilja läsa om den. Så den har sin plats på listan
Änglarna dansar i gryningen - Camilla Davidsson
En av mina favoritserier som jag nog kommer att h kvar i bokhyllan i evinnerliga tider och som jag kommer att läsa om lite då och då.
Ängeln vid din sida - Rita Simu
Både första delen, Dit vägen leder, är berättelser som jag bär med mig i hjärtat och de här böckerna kommer jag definitivt att läsa om. Maken känner likadant om båda böckerna.
Breven från ön - Jessica Brockmole
Ett Nja till. Jag kommer ihåg att jag tyckte om boken men så mycket mer kommer jag inte ihåg... så den skulle jag nog inte ha kvar om listan skulle skrivas om idag.
Blodmåne - Markus Lutteman
En viktig bok som stannar bland favoriterna.
Julia - Otto de Kat
Jag älskade första boken, Besked från Berlin, av den här författaren, men även om jag tyckte om Julia så gjorde den inte lika stort intryck på mig som den första. Så den här skulle jag nog plocka bort.
Tillbaka till Berlin - Emanuel Litvinoff
En bok till som jag nog skulle ta bort. Jag kommer ihåg ungefär vad den handlade om men inte tillräckligt skarpt för att jag skulle vilja läsa om den.
Sattyg - Mikael Strömberg
Den här stannar än så länge. just nu känns det som att jag skulle kunna läsa om den, men jag har en känsla av att om ett par år så kommer jag inte att känna likadant. Förmodligen har det att göra med att det här egentligen är en bok för 9-12 åringar och jag föredrar och läser oftast böcker för vuxna. Och jag tror att om jag vore yngre och/eller hade barn själv så skulle den nog få stanna för alltid.

Totalt 14 böcker på listan år 2016 och nu när jag tittat igenom den så skulle jag nog ta bort 4 om jag gjorde om listan idag. Ganska bra resultat ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar