söndag 25 februari 2018

Recension: Den sista fristaden av Tracy Chevalier

Titel: Den sista fristaden
Originaltitel: The Last Runaway
Författare: Tracy Chevalier
Format: Pocket
Antal sidor: 303
Förlag: Ponto pocket
3 X 3 under 2018
Hyllvärmare 2018

"År 1850 reser kväkaren Honor Bright till ett nytt liv i Amerika tillsammans med sin syster som ska gifta sig i Ohio. Men de hinner knappt sätta foten på den nya kontinenten förrän systern dör i gula febern. Ensam och utsatt tvingas honor tråckla sig fram på egen hand och får förlita sig på främmande människors goda vilja.
Ohio är väldigt annorlunda jämfört med det England hon kommer ifrån - inte ens lapptäckena ser likadana ut. Solen skiner obarmhärtigt, stormzarna är våldsamma och skogen fylld av djur hon aldrig sett förut.
i skogen finns även slavar på flykt till friheten i norr. Honors samvete säger henne att hon bör gömma flyktingarna från de skoningslösa män som jagar dem. Något som kan stå henne dyrt."

-----------------------

Jag har läst ett antal av den här författarens böcker och gillat dem. När det var dags för utmaningar 2018 så passade dessa in perfekt i två av utmaningarna och nu var det dags att läsa en av dem.

En av de saker som gjord mig nyfiken på den här boken var att den utspelar sig i Amerika, oftast utspelar sig ju Chevaliers böcker i Europa (England, Frankrike, Nederländerna osv). Men resan börjar såklart i England och Honor Bright behåller en hel del av sina engelska seder och sitt tankesätt oavsett hur långt från England hon kommer.

Något hon också behåller är sin uppskattning av det engelska sättet att quilta täcken. Quiltning har jag läst en del om och varit väldigt nyfiken och velat prova på. Speciellt nyfiken blev jag när jag fick en julklapp i form av en quiltad julduk av en av mina tidigare chefers fru. Det jag inte var medveten om var att det var så stor skillnad på engelsk och amerikansk quiltning, i alla fall enligt boken.

Den här författaren lyckas alltid med sina person- och miljöbeskrivningar och det har hon gjort i den här boken också. Honor Bright är en rakryggad och genomgående snäll person men det jag hade svårt med i början var att hon var så vek. Som tur är så utvecklas hon genom hela berättelsen och kommer närmare och närmare den person som jag önskar att hon hade varit redan från början och vågar börja bestämma själv över vad hon gör.

Själva handlingen är intressant med det som är så nytt för Honor och hennes tankevärld, t ex slaveri, underjordiska järnvägen och hur hennes trosfränder tummar på reglerna inom sin tro på grund av omständigheterna i det nya landet.

Den sista fristaden är en intressant och en riktig bladvändare men jag hade nog önskat att författaren hade fortsatt berättelsen lite till, jag hade mer än gärna velat veta mer om hur det gick för Honor i Amerika.






Mer info om författaren och hennes böcker finns på Tracy Chevaliers websida


Andra böcker av Tracy Chevalier jag recenserat

Okända väsen
När änglar faller
Den blå färgen


Den sista fristaden finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar