lördag 3 februari 2018

Recension: Saffransköket av Yasmin Crowther

Titel: Saffransköket
Författare: Yasmin Crowther
Format: Pocket
Antal sidor: 227
Förlag: Månpocket
Hyllvärmare 2018


"Maryam är uppvuxen i de bergiga gränstrakterna mellan Iran och Afghanistan, men har bott i London i många år.Hon är gift med en engelsman och har en dotter, Sara. En dag händer det Sara något dramatiskt, något som får tragiska konsekvenser och som Maryam delvis är skyldig till. I den pressade situation som uppstår ger Maryam efter för en önskan att fly från allihop. hon reser hem. Hem till det land där hon som ung var tvungen att dölja ansiktet bakom en slöja, strida med sin far för att inte bli bortgift mot sin vilja, där hon inte tilläts vara vän med pojken hon älskade, och fick inte studera.
Hemma i England försöker Sara genom foton och fragmentariska stycken av poesi få ihop bitarna av moderns förflutna. Vad är det för hemlighet Maryam bär på? Vad är det som gjort att hon aldrig helt acklimatiserat sig i England, aldrig kommit sin make eller dotter riktigt nära?

------------------------------------

Jag har alltid fascinerats av böcker där handlingen utspelar sig på exotiska platser och Iran/Afghanistan är ju verkligen exotiskt. Den här boken hittade jag på loppis och jag var helt enkelt tvungen att ha den. Tråkigt nog blev den stående i bokhyllan, men nu var det dags att läsa den i oh med utmaningen Hyllvärmare 2018.

Berättare i den här boken är omväxlande Maryam och hennes dotter Sara. Maryam har aldrig riktigt vant sig eller lärt sig att gilla det västerländska sättet att leva medan Sara är född och uppvuxen i England. Till viss del kan jag förstå Maryam, kommer man från en kultur som är helt annorlunda än den man flyttar till så har man svårare att förstå alla osynliga regler och signaler i samhället som man kommer oavsett hur många gånger man blir tillsagd att "ta seden dit man kommer", riktigt så enkelt är det faktiskt inte.
Redan från början av boken anar man att Maryam bär på en tyngre ryggsäck än vad man kan tro och vad som har hänt avslöjas undan för undan. Orsaken till att hon kommit till England är inte riktigt va jag hade väntat mig.

Det här är en vemodig och sorgsen berättelse och jag var först småirriterad på Maryam men började så småningom förstå henne bättre och bättre. När hon sedan reser till sin hemby så förstår man verkligen att hon är tvungen att göra det för att få sinnesfrid. Slutet på boken var verkligen överraskande. Vemodigt, lite sorgligt men samtidigt bara så rätt.

Saffransköket är en vacker och vemodig berättelse som jag tyckte väldigt mycket om. Den här boken är författarens debutroman och det ser inte ut som att hon skrivit några fler, tyvärr. Jag hade mer än gärna velat läsa mer av den här författaren.



Saffransköket finns att köpa hos t ex

Bokbörsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar