söndag 1 april 2018

Recension: Nu är det kul igen av Karin Adelsköld med Jessika Devert

Titel: Nu är det kul igen: Från utmattning till arbetsglädje
Författare: Karin Adelsköld med Jessika Devert
Antal sidor: 207
Förlag: Pug förlag

"Karin Adelsköld är hyllad komiker, författare, humorforskare och föreläsare som under många år humorcoachat företag och myndigheter. 2016 gick hon käpprätt in i väggen och upptäckte då att humorn var hennes viktigaste verktyg för att hantera sin situation.
Nu är det kul igen - från utmattning till arbetsglädje är en bok om vägen från att vara Sveriges tråkigaste småbarnsmamma till att bli Sveriges roligaste kvinna - för att sen få en hjärnskada av stress och tristess. Och om den svåra insikten att hädanefter alltid aktivt behöva jobba för att aldrig hamna där igen.
Men det är också en konkret guide för att skapa en roligare arbetsplats och mer arbetsglädje - oavsett vem du är och vad du jobbar med. Berättad av komikern som inte hann skratta på jobbet och nedskriven av journalisten Jessika Devert."

----------------------------

Den här boken ville jag läsa så fort jag såg den och läste baksidestexten. En av de saker som alltid varit viktigt för mig har varit att jag måste få ha det kul på jobbet, annars orkar jag inte. Och då kan det vara kul att få läsa en bok av någon som kommit till samma slutsats

Jag har vid ett par tillfällen under mitt yrkesliv jobbat hos bemanningsföretag och då om någonsin får man se hur olika diverse arbetsplatser kan vara. Det finns allt från företag där man inte ska ha personliga, privata saker runt sin arbetsplats och där man får "onda ögat" om man skrattar högt till arbetsplatser där det är högt i tak och där till och med högsta chefen kan tänka sig att klä ut sig när det är dags för Drakbåtsrodden.

Trots att jag inte gått in i väggen så kan jag ändå relatera till Karin Adelskölds upplevelser och tankar om det eftersom jag varit så nära själv. Det jobbiga är ju att är man en människa som alltid strävar efter att prestera på topp så är det alltför enkelt att lyckas göra till och med sånt som man gillar till ett grått och tråkigt "jobb" som man inte mår så himla bra av. Råkar man då ha hamnat på en arbetsplats där det inte ses med blida ögon att man skojar till det hela så hamnar man nog lätt väldigt nära den där berömda väggen.

När jag läste den här boken så tänkte jag automatiskt på den värsta arbetsplatsen jag varit på och hur mycket nytta de skulle ha haft av den här boken. Det var en avdelningen hos ett svenskt storföretag och alla satt i sina egna gråa rum utan att umgås med varandra. Det var dödstyst överallt och det enda som hördes var knappandet från datorerna. Ingen skrattade, ingen pratade och ingen log ens än gång. Det var själsdödande! Som tur var så klarades det jobbet av på 4 dagar och jag lovade mig själv att vägra om jag någonsin skulle bli erbjuden ett vik där igen.

Som motvikt har jag också haft turen att få jobba inom en annan bransch där vi till och med hade roliga pärmen, dvs en pärm med en massa roligheter (felskrivningar osv) att läsa om man hade det tråkigt. Och arbetskompisar som var lika sugna på skratt och hyss som jag. Det fanns dagar då skrattmusklerna fick sig en rejäl omgång på den arbetsplatsen, och en sådan arbetsplats mår man bra av. Man känner inte av stress på samma sätt som på andra arbetsplatser och jobbet blir gjort nästan av sig självt.

Det blev mycket funderingar och minnen när jag läste den här boken och jag tycker att det finns nog ganska många, både arbetsgivare och arbetstagare, som skulle ha nytta av den här boken. I den finns många tips och idéer på hur man kan få ett roligare arbetsliv och kanske kan man undvika att drämma in i den där väggen trots att man har mycket att göra.

Tack Pug förlag för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes bok finns på Karin Adelskölds websida

Nu är det kul igen finns att köpa hos t ex