torsdag 24 maj 2018

Hett i hyllan #145


Torsdagen börjar med Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

----------------

Den här gången har jag plockat fram ett av mina loppisfynd igen


En annorlunda barndom av Iris Johansson (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)
Baksidestext:
"Vad är det för fel på Iris? Hon är ofta svår att kontakta, hon pratar osammanhängande. Hon matvägrar, hon kissar på sig, skriker för det mesta, biter småbarn och gör aldrig som man säger. Oc varför kan hon under korta sällsynta ögonblick lösa problem som inte ens vuxna klarar av? Hur kan hon lära sig många invecklade ord som hon bara hört en enda gång? Varför är hon redan som litet barn en fullfjädrad lögnare och bedragare?
En annorlunda barndom är en fascinerande självbiografisk skildring av hur det är att växa upp med autism. En sann berättelse om kärlekens transformerande kraft och en unik dokumentation inifrån ett autistiskt barns liv och kamp för att skapa sig en plats i tillvaron."




Den här boken köpte jag sommaren 2012 på Ulva bakluckeloppis, antagligen mycket billigt. Orsaken till att jag köpte den var nog att det var en självbiografi och handlade om autism, som jag varit intresserad av lite av och till. Jag är osäker på om jag kommer att läsa den här boken, men än så länge får den nog stå kvar i bokhyllan och blir den inte läst inom rimlig tid så får den bara åka ner i utrensningslåda nästa gång det är dags.






1 kommentar:

  1. Ett intressant ämne, men jag tror inte den är något jag vill läsa.

    SvaraRadera