onsdag 16 maj 2018

Kulturkollos veckoutmaning vecka 20: En kunglig personlighet

Drottning Margrethe

Idag är det dags för mig att delta i Kulturkollos veckoutmaning som den här gången handlar om kungligheter. Utmaningen lyder

I veckans utmaning vill jag att du berättar om en kunglig personlighet – någon du gillar, någon du avskyr eller kanske någon du vill veta mer om. Det kan vara en verklig person – nu levande eller historisk – eller en fiktiv kunglighet från en bok, film eller TV-serie.

--------------------

Jag väljer två kungligheter som jag fascinerats av och läst om (boktiteln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)



Drottning Elizabeth: en biografi av Sarah Bradford
Jag har alltid varit fascinerad av det engelska kungahuset, de är så konservativa och så urbrittiska på något sätt att de faktiskt är lite roliga att läsa om. Och Elizabeth, med sina horribla hattar, är ju den främsta representanten för det brittiska hovet








Den sista kejsarinnan av Kina av Jung Chang
Jag hade läst en del om kejsarinnan Cixi i andra böcker innan jag läste den här och i de böckerna framställdes hon på ett helt annat sätt än i den här boken och är man intresserad av Kina och/eller kinesisk historia så ska man definitivt läsa den här boken, kejsarinnan Cixi var en mycket intressant kvinna





4 kommentarer:

  1. trevligt att man kan läsa om brittiska kungligheter på svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Och den boken är så bra!

      Radera
  2. Tack för att du var med den här veckan. Roligt med en kinesisk kunglighet! Blir mycket sugen på att läsa boken.

    SvaraRadera