torsdag 17 maj 2018

Recension: Damen som köpte en buss och bara drog av Judy Leigh

Titel: Damen som köpte en buss och bara drog
Originaltitel: A Grand Old Time
Författare: Judy Leigh
Översättning: Gunilla Mattsson
Format: Inbunden
Antal sidor: 410
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Evie Gallagher ångrar sitt hastiga beslut att flytta till ett äldreboende. Det kan hända att hon är sjuttiofem och nyligen änka, men hon är långt ifrån död ännu. Så en morgon promenerar Evie ut från Sheldon Lodge för att aldrig komma tillbaka. Hon ger sig istället ut på ett stort äventyr som tar henne genom Europa.
Men det är inte alla som tycker att äventyr är en lämplig aktivitet för kvinnor i Evies ålder, minst av allt hennes son Brendan och hans fru Maura, som följer ett spår av förbryllande textmeddelanden för att få henne tillbaka hem.
När de äntligen kommer ikapp henne får de en hel del överraskningar - för samtidigt som Brendan nästan har gett upp kärleken, har Evie inte gjort det."

-------------------------------

Damen som köpte en buss och bara drog är författarens debutroman.Det var nära att jag valde att inte läsa den här boken, mest på grund av titeln. Jag är smått allergisk mot titlar som är konstruerade á la "Hundraåringen..." och gör mitt bästa för att undvika dem. Det som fick mig att ändra mig var att jag kikade vad originaltiteln var, läste baksidestexten och blev då påmind av en konversation jag hade med en läkare.

Det den här läkaren och jag pratade om var åldringsvården och hur ingenting har förändrats där trots att samhället hela tiden utvecklas och förändras. Vad händer när det är dags för vår generation att hamna på ålderdomshem och/eller ta del av pensionärsaktiviteter? Vi är inte intresserade av Calle Jularbo, dragspelsmusik, tipsrundor eller lördagsbingo, vi har vuxit upp med rock, har använt datorer och liknande under största delen av vårt liv, vi är vana vid att vara aktiva och vill inte bara sitta i gungstolen och lösa korsord.
Det är väl lite den insikten som drabbar Evie, hon är lite för ung i sinnet och aktiv för att sakta tyna bort i ett äldreboende som inte kan erbjuda henne sånt som hon är intresserad av. Inte nog med det, Evie har äventyrslustan kvar och när hon sen råkar få ekonomiska möjligheter att göra vad hon vill så grabbar hon tag i möjligheten med båda händer.

Evies resa är så härlig, precis en sådan man själv skulle vilja göra, att åka dit näsan pekar, stanna när man känner för det och åka vidare så småningom. När hon väl stannar för gott är det för att hon hittat något väldigt speciellt, kärlek på äldre dar är också nånting som gör mig alldeles varm om hjärtat. Brendans och Mauras resa när de försöker hitta Evie är nånting som jag undrade hur det skulle sluta, det ser ju så omöjligt ut.

Damen som köpte en buss och bara drog är en varm och mysig feelgood om människor som man inte är så van vid att läsa om, vanligtvis är ju huvudpersonerna i feelgoodromaner ganska unga. Huvudpersonen Evie är inte ung till åren men hon är ung i sinnet och har äventyrslustan kvar. Jag är väldigt förtjust i den här boken och ser fram emot fler böcker av den här författaren.

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes bok finns på Judy Leighs websida




Damen som köpte en buss och bara drog finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden
CDON Inbunden




3 kommentarer:

  1. Låter intressant!
    Påminner mig om en amerikansk kvinna jag delade rum med på ett vandrarhem i Stockholm, för rätt många år sedan. Vet inte hur gammal hon var, annat än att hon var pensionär. Hon hade sålt allt, och hade alla sina ägodelar i sin ryggsäck, nu reste hon runt i världen. Hennes fem barn hade försökt få henne omyndigförklarad utan att lyckas. Ledsen att jag tappat kontakten med henne.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter verkligen som huvudpersonen i den här boken!

      Radera
  2. tack för tips! Hundraåringen av Jonas Jonasson är faktiskt riktigt bra; innehåller många citat, allusioner, imitationer och parodier på klassiker...

    SvaraRadera