söndag 6 maj 2018

Recension: Den frusna trädgården av Kristin Hannah

Titel: Den frusna trädgården
Originaltitel: Winter Garden
Författare: Kristin Hannah
Översättning: Micka Andersson
Format: Pocket
Antal sidor: 397
Förlag: Bonnier pocket
Hyllvärmare 2018

"När systrarna Whitsons far blir svårt sjuk återvänder de till barndomshemmet och konfronteras med sin kyliga, avståndstagande mor. Systrarna får sin mor att berätta hela den hemlighetsfulla saga hon så många gånger har påbörjat. Därmed inleds en resa genom moderns ryska förflutna, som kommer att ändra systrarnas uppfattning om vilka de själva är."

-------------------


Av någon anledning har jag köpt flera av den här författarens böcker på loppis (kanske att baksidestexten har varit så lockande), men bara hunnit läsa ett par och resten har blivit hyllvärmare. När jag nu försöker minska lite på beståndet hyllvärmare så passade jag på att plocka fram den här, den passade perfekt i hyllvärmarhögen som jag ska försöka läsa i år.

En av de saker som lockade mig speciellt var att mamman hade ett ryskt förflutet och sånt tycker jag alltid är intressant. Men först i början när handlingen är förlagd till nutid, kändes boken sm en vanlig "feelgood"-/relationsroman och det var inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Personen som till och med då var den mest intressanta var mamman, Anya, och det var först när hon började berätta sagan som jag kände att handlingen tog en riktning som jag gillade.

Anyas "saga" om sin ungdoms Ryssland är väldigt intressant, speciellt som jag läst en del om just de händelser hon berättar. Det som händer är hemskt, men verkligheten var faktiskt ännu värre.

När slutet närmade sig så började jag redan ana vad som skulle hända och det var väl inte riktigt ett sådant slut jag hade önskat mig men eftersom jag tyckte om boken annars så kunde jag stå ut med det rätt så förutsägbara och lite mesiga slutet .

Man blir berörd av den här berättelsen och då speciellt berättelsen om Anyas ryska bakgrund. Nu när jag läst den här blir jag jättesugen på att plocka fram en till av de böcker jag har av den här författaren, jag har ju några olästa till bland hyllvärmarna.

Jag har bjudit på en smakbit ur den här boken i ett annat inlägg HÄR

Mina recensioner av andra böcker jag läst av den här författaren

En flicka som kallas Alice
Sanningens ögonblick








Den frusna trädgården finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket
Bokus Pocket
CDON Pocket


1 kommentar:

  1. Hej. Jag läste nyligen den här boken. Berättelsen som utspelar sig i Ryssland var verkligen gripande, och jag skulle gärna vilja läsa fler skönhetslitterära verk om händelsen. Du säger att du läst en del sådana, kan du tipsa om någon bra?

    Tack för bra blogg!

    SvaraRadera