Recension: Vi gör ingen stor sak av det här av Anders Tempelman

Titel: Vi gör ingen stor sak av det här: Samlade absurda betraktelser
Författare: Anders Tempelman
Format: Danskt band
Antal sidor: 299
Förlag: Lava förlag

"Han har Obama på en fika, spelar frisbeegolf med Påven, tröstar Dalai Lama och sätter ledningen på en kroppsfixerad modekoncern på plats. Ofta är han snubblande nära verkligheten och du vet inte vad som är självupplevt och vad som är påhittat. Anders Tempelman lockar med dig in i situationer som ibland kan vara tänkvärda och samhällskritiska, men alltid skildrade med en drastisk humor. Det här är en rolig, bisarr och träffsäker bok om vår galna värld."

----------------------------

Den här boken kom som en överraskning från förlaget/författaren och jag har alltid tyckt om överraskningar. Boköverraskningar är som ett lotteri, och utgången beror helt på hur väl förlaget/författaren lyckats med matchningen. Det kan bli så att boken inte fungerar alls för en eller att den passar perfekt!

Man kunde inte gissa sig till av omslaget till den här boken vad den skulle handla om och även om baksidestexten och titeln gav en vink om innehållet så blev innehållet en riktig överraskning när jag började läsa. Baksidestexten anger att humor är en del av ingredienserna och jag tycker ju att humor är jättesvårt när det gäller böcker, det finns lika många olika typer av humor som det finns läsare. Tyvärr är jag en av dem som ofta inte uppfattar böcker som sägs vara "roliga" som alls roliga, vissa får mig inte ens att le.

Den här boken består av korta noveller, fast många av dem är så korta att de nog inte ens kan kallas för noveller utan titelns "betraktelser" är nog ett väldigt passande namn på dessa textstycken. För mig är de här betraktelserna verkligen resultatet av nånting som författaren iakttagit och sen tänkt igenom och insett det absurda i situationen eller människornas agerande. De flesta av dessa betraktelser träffar faktiskt precis mitt i prick och får en att antingen rodna lite (av pinsamhet) eller att skratta (för att man sett/upplevt något liknande själv). Igenkänningsfaktorn är alltså väldigt hög.

Mitt sinne för humor är ganska drastiskt och den här boken var perfekt för mig! Emellanåt målar författaren upp bilder framför mina ögon som får mig att skratta så tårarna rinner och det gör ont i magen, andra gånger får texten mig att tänka till och nicka "precis så där är det!".

Dras ditt sinne för humor också åt det drastiska, absurda så ska du definitivt läsa den här boken! Men tänk på att det nog är bra att läsa den här boken hemma och inte bland folk - det är ganska pinsamt att sitta och gapskratta för sig själv på t ex en buss.

Tack Lava förlag/Anders Tempelman för rec.exet!

Mer info om författaren och hans bok finns på Anders Tempelmans websida

Vi gär ingen stor sak av det här finns att köpa hos t ex