måndag 7 maj 2018

Tematrio - Margaret, Meg, Maggie mm

Vilken härlig dag det har varit! Sol och varmt och jag har kunnat ha ytterdörren öppen hela dagen utan att frysa. Kattpojkarna har fått vara ute så mycket de velat så nu ligger de utslagna efter att ha farit runt i kattgården, solat sig där ute, jagat flugor osv. Vi har nu vilat hela kvällen så nu är det dags för mig att få nånting gjort också. Nu passar det då perfekt att delta i Lyrans Tematrio. Hon uppmanar

Berätta om en bok som är skriven av eller som handlar om en person som heter någon variant av namnat Margaret (Maggie, Meg, Margareta o s v)!

-----------------------------

Det var inte helt lätt det här. Jag har svårt med namn och kommer sällan ihåg någon längre tid vad personerna i en bok heter om det inte framgår t ex av titeln eller liknande. Och så kom jag underfund med att jag inte heller har läst speciellt många böcker skrivna av någon författare med det namnet. Men till slut fick jag ihop tre Margaret





Hela härligheten av Margaret Mazzantini (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)









Drottning Elizabeth - en biografi av Sarah Bradford (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)
Här vimlar det av Margarets, t ex
Prinsessan Margaret, Elizabeths syster, skandalprinsessa på sin tid
Margaret Thatcher, premiärminister i Storbritannien 1979-1990, Järnladyn











Borta med vinden av Margaret Mitchell (titeln är länkad till förlagets sida och där fnns mer info om boken)








6 kommentarer:

  1. lite kungligt borde jag ha kommit ihåg

    SvaraRadera
  2. Mazzantini har jag nog inte läst. däremot har jag både läst Borta med vinden och sett filmen flera gånger. Elizabeth II har jag nyligen sett en utmärkt serie om

    SvaraRadera
  3. Borta med vinden - jag har i evigheter tänkt att jag ska läsa den men det blir visst aldrig av ...

    SvaraRadera
  4. "Borta med vinden", självklart!!! Jag läste den som tonåring och såg den även på bio med min mamma - filmen var så lång att det var kisspaus i mitten.

    SvaraRadera
  5. Haha, Borta med vinden! Vilket bra val, att jag inte tänkte på den.

    SvaraRadera
  6. Inte läst någon av dessa, inte ens Borta med vinden. Tack för tips!

    SvaraRadera