söndag 16 december 2012

Synda

Synda av Sylvia Day

"Jessica Tarley är en stark och modern lady i det tidiga 1800-talets England. En mättad sommarnatt, bara timmar före hennes eget bröllop, bevittnar hon av en tillfällighet hur den skandalöse Alistair Caulfield säljer sin kropp för pengar.
När Jessica efter sju passionslösa äktenskapsår och som nybliven änka stiger ombord på Alistair Caulfields skepp för en resa över Atlanten blir det början till en både märklig och mäktig relation. Hon är en ung  kvinna som vågar trotsa samhällets förväntningar genom att leva ut sin längtan, och upptäcker på så vis en ny sida av livet - och sig själv."

------------------------------------------------------

Efter att jag läst 50 Shades-trilogin kollade jag lite på vad annat som fanns i den genren och då dök namnet Sylvia Day upp. Tack vare Bookmark Förlag så fick jag sen chansen att läsa Synda av henne.

Synda är fylld av kärlek och lusta. Det är brinnande kärlek och alltomslukande passion. Och det  riktigt ångar om sexscenerna. Men Synda är mjukare än 50 nyanser och handlar mer om kärlek än bara sex. Och det tilltalar nog kvinnor mer - kärlek och lust hör ihop.

Det jag gillar med Jessica är att hon trots sin uppväxt där hon inpräntats med 1800-talets alla uppföranderegler ändå har kraft och mod att våga sig in på nya vägar, slå sig fri från alla måsten och tabun och ta för sig som en modern kvinna. Och det är inte utan att jag själv blev lite förtjust i Alistair, jag har alltid varit lite svag för snygga "bad boys".

Som jag redan i tidigare recensioner påpekat så är det synd att man måste använda vissa ganska så negativt laddade ord, men det är ju varken författarens eller översättarens fel. Snarare ska man nog skylla på våra föräldrar och samhället som ända från början inpräntat i oss att vissa ord är "fula" och inte ska användas.

Synda är lättläst och man fastnar lätt  och vill läsa mer och få veta vad som händer med Jessica och Alistair. Faktiskt så sträckläste jag boken - det här var verklighetsflykt av bästa sort.

Det negativa i mitt tycke är valet av omslag - det påminner alltför mycket om en av böckerna i 50 nyanser-trilogin. Jag önskar faktiskt att  man hade valt ett annat omslag som inte ger den associationen eftersom böckerna ändå är väldigt olika, till Syndas fördel.

Syvia Day är, som sagt, en ny bekantskap, och jag kan förstå att hon i oktober 2012 rankats på Amazons författarindex som världens mest säljande författare.  Jag tror att hennes böcker säkert kommer att bli lika populära i Sverige som på andra håll i världen.

Köp Synda hos t ex

Bokus
Adlibris
CDON
Bokia














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar