lördag 17 augusti 2013

Konsten att vara kvinna

Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran

"Det har aldrig varit lättare att vara kvinna. Vi har rösträtt och p-piller och vi har inte blivit brända som häxor sedan 1700-talet. Men det återstår några små frågor...
Varför måste vi ta bort allt hår på kroppen? Och varför frågar alla när man ska skaffa barn?
Boken börjar på Caitlin Morans bedrövliga 13-årsdag (hon väger 80 kg, har inga vänner och pojkar kastar grus efter henne) och fortsätter genom tonårstiden, till arbetsplatser och strippklubbar, genom kärlek, övervikt, abort, shopping och moderskap. Det är som att få förtroenden från en god vän - ocensurerat, ärligt och fruktansvärt roligt."

-------------------------------

Kanske jag hade lite för höga förväntningar i o m att den, när den kom, var så populär. Men på något sätt förväntade jag mig att den skulle beröra mig mer än den faktiskt gjorde och att jag skulle få mer av "ja just det"-upplevelse.  Min upplevelse blir istället mer "OK, var det inte mer?". Visst har hon en poäng i många av de saker hon säger och visst är det bitvis roligt, men... I många av dem "roliga" bitarna använder hon en teknik att få det roligt som gör att jag blir lite less - med den där tekniken kan vilken pucko som helst framstå som rolig.
På något sätt är också en del av situationerna tillräckligt förknippade direkt med den kultur hon lever i för att inte kännas direkt giltiga här i Sverige. Och då blir poängen lite poänglös så att säga.

Visst har hon rätt i mångt och mycket och tar det hela med en stor portion humor, men behållningen av boken för mig är faktiskt de delar där hon berättade om händelser i sitt eget liv utan att direkt prata om feminismen.

Konsten att vara kvinna finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza


2 kommentarer:

  1. Jag kände som dig. Var det inte mer??? Blev riktigt besviken över denna.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det var platt fall på något sätt.

      Radera