måndag 18 november 2013

Berättaren

Berättaren av Dag Öhrlund

"Goda svenskar lär sig redan som barn att inte förhäva sig.
Å andra sidan har jag aldrig påstått att jag är någon särskilt god svensk.
Så jag har ägnat mig åt att skriva i stället. Och fotografera. Vid det här laget har jag hållit på med det i 40 år och jag har levt ett stort äventyr. Jag har skrivit tusentals reportage, tagit en miljon bilder och jobbat i 30 länder. Det jag skrivit eller fotograferat har tryckts i över 150 tidningar och tidskrifter jorden runt. Och i bokhyllan har jag över 40 böcker där jag medverkat.

Dessutom har jag haft jävligt kul. Och nästan gått åt på kuppen. Jag har varit korrespondent i Hollywood och blivit beskjuten i Brasilien, överlevt en IRA-bomb i London, blivit förlamad, rullstolsbunden och legat på intensiven. Ett par gånger var jag verkligen nära att dö. Allt det här finns i det jag skrivit.

Tillsammans träffar vi Clint Eastwood och Jan Guillou, Yannick Tregaro och Christer Pettersson, läkare och brottslingar, präster och poliser. Vi tittar in i världens tuffaste fängelser, dricker longdrinks med Lucifer och rödvin med Makten själv.

Men den här boken handlar inte bara om det. Den handlar också om statusjakt, mobbing, svartmäklare, självmord, äkta hjältar, övernaturliga fenomen och om en av de viktigaste av insikter - att det ibland räcker med e tzatziki på stranden.

Hur det nu än gick till har de här fyrtio åren gjort mig till berättare. För att fira det vill jag bjuda på några av mina bästa berättelser. Mycket nöje.

Dag Öhrlund "


-------------------------------------------------

Berättarens 322 sidor är uppdelade i Reportage, Intervjuer och porträtt, och Krönikor och blogginlägg som Öhrlund skrivit under sina 40 år som skribent. Jag har en liten förkärlek för krönikor och även här så är det krönikorna som jag fastnar mest för.  Och blogginläggen såklart, men där föredrar jag faktiskt att läsa direkt på bloggen

I början av boken berättar Öhrlund hur han började som journalist. De övriga delarna, reportage, intervjuer osv sträcker sig ända från 1975 till 2013. Jag känner igen några, dvs jag har nog läst dem tidigare men då inte ens tänkt på vem som skrivit dessa.
Det enda jag saknar i boken är faktiskt lite om de böcker där han medverkat

Men visst är han en berättare, Dag Öhrlund, och det är ett riktigt nöje att få läsa hans "berättelser".

Mer finns att läsa på Dag Öhrlunds egen hemsida

Och kika in på hans blogg också, den är väl värd ett besök.

Tack Hoi förlag för rec.exet!

Berättaren finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar