fredag 15 november 2013

Det tredje tecknet

Det tredje tecknet av Yrsa Sigurdardottir

"En ung tysk student hittas mördad och torterad på universitetet i Reykjavik. Polisen som undersöker fallet upptäcker att offret experimenterat med tunga droger och tror att gärningsmannen finns bland de lokala knarkhandlarna. Men så enkelt löses inte gåtan.
Thora Gudmundsdottir, en kvinnlig isländsk advokat, åtar sig fallet och inser snabbt att det finns förgreningar långt bakåt i tiden utanför öns gränser. Och till den nordvästra delen av Island, där häxbålen en gång brann.
Thora får en inblick i en värld hon inte trodde existerade."

---------------------------------------------


Jag blev ett tag lite förvirrad över i vilken ordning böckerna kommer, men insåg sen att Sigurdardottirs böcker kommit ut på två olika förlag och båda numrerat sina som bok ett och två om Thora Gudmundsdottir. Dvs Damm förlag har gett ut Den som gräver en grav (del 1) och Det tredje tecknet (del 2) och de har faktiskt också gett ut en tredje som jag inte läst ännu, Aska (del 3). Modernista började med Eldnatt, del 1, och del 2, Ödemark, har nyligen kommit ut...Vilken soppa! Men det känns faktiskt bra att ha börjat med Damms böcker eftersom man där får hela bakgrunden, t ex så är det i "Det tredje tecknet" som Matthew kommer in i Thoras liv och Gylfis flickvän, Sigga,  blir gravid.

I det tredje tecknet var själva mordet lite blodigare och brutalare än i de tidigare böckerna av Sigurdardottir som jag läst. Jag började på ett ganska tidigt stadium misstänka vem/vilka som var gärningsmännen, men det visade sig vara helt fel. Slutet blir på det sättet en liten överraskning. Thora gillar jag fortfarande lika mycket, det är en tuff dam. Och det var inte helt fel att få veta vad Matthew har för bakgrund och hur han kom in i hennes liv.

Nu ska jag alltså se till att jag får tag på Aska också så jag får läsa den också innan jag fortsätter med de böcker som kommer ut hos Modernista (där jag redan läst den första, Eldnatt)

Det tredje tecknet finns att köpa hos t ex

Bokbörsen










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar