lördag 23 november 2013

Sammanfattning - Tempelriddaren-trilogin

Sammanfattning Tempelriddaren-trilogin av Robyn Young.

Jag måste medge att jag blev lite besviken på del 1, dvs Brödraskapet. Den historiska delen kändes korrekt men berättelsen om Will Campbell var lite tunn. Det var mycket om krig och olika slag och mycket fakta, den historiska lite torra faktan hade fått övertaget. Det blev bättre balans i del 2, Korståg, och det blev då också lättare att läsa. Del 3, Rekviem, är definitivt den bästa och där märker man hur mycket Young har utvecklats i sitt författarskap. Problemet med Rekviem är nog att det verkar som att Young tappat fokus lite grann och redan börjat fundera på nästa trilogi, alltså styr hon redan här mot Skottland.

Jag jämför Young automatiskt med Conn Iggulden som ju skriver liknande historiska romaner och det är nog inte riktigt rättvist. Hon har inte riktigt samma flyt i språket, i alla fall inte ännu, och får inte ihop berättelsen med korrekta historiska fakta lika lätt som Iggulden, men det kommer nog det också ju fler böcker hon skriver.

Något jag uppskattade med böckerna var att det i slutet i varje bok finns ett efterord där  författaren klargör var hon använt sig av den konstnärliga friheten att omarbeta och ändra fakta. Och att det också  finns en Karaktärsförteckning, det finns så många karaktärer, både historiska och påhittade, att det utan en karaktärsförteckning nog hade varit omöjligt att hålla reda på alla. Den ordlista, som också finns i slutet av varje bok, är också väldigt välbehövlig.

Jag uppskattar också att Robyn Young redogör ur flera olika synvinklar, kristna, muslimer, judar utan att lägga in några egna värderingar.

Hennes nästa trilogi är om skotska upproret och jag har redan första boken väntandes i bokhyllan.

Mina recensioner om de tre delarna

Brödraskapet
Korståg
Rekviem

Robyn Youngs hemsida




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar