torsdag 14 november 2013

Till min bror

Till min bror av Anna Frise Rapp

"Emellanåt kommer vår dialog ikväll vara smärtsam. Mycket kommer att lyftas fram inför våra ögon som vi i stunden hellre hade velat skulle lämnats ifred. Så mycket har hållits dolt och gömts undan fast både du och jag vet att det ändå har funnits där hela tiden. Det är dags att låta det komma i dagen. Låta våra tankar och samspråket mellan oss genomlysa minnena och luckra upp dem. Förminska deras hållfasthet istället för att låta dem växa sig kraftfulla i det otalt fördolda.
I samtalet mellan två vuxna syskon blottläggs deras gemensamma uppväxt. Av spruckna minnesfragment väver de en helhet och fogar samman enskilda händelser till en barndom. Bilden de målar speglar en miljö som inget barn ska behövs vistas i. Tillsammans trevar de sig fram mellan minnen av oskyldiga upptåg och en obehaglig, påträngande verklighet."
----------------------------------------------

Jag blev lite betänksam när jag insåg att Till min bror i princip bestod av en monolog, att det bara var storasysters "röst" som skulle höras, det är hon som pratar till sin lillebror och minns händelser från deras barndom. Brodern får komma till tals enbart genom att systern berättar om vad han säger och hur han reagerar. Att skriva en hel bok som en monolog och lyckas engagera läsaren är inte lätt och i o m att den här är skriven av en debutant så hade jag mina farhågor när jag började läsa.

Men, jag hann inte läsa många sidor innan jag blev insåg att jag satt tjock i halsen och med en klump i magen och kände verkligen hur storasyster upplevt sin barndom. En barndom som inget barn borde behöva genomlida.Hur hon blivit tvungen att bli vuxen alltför snabbt och tidigt. Hur hon fick vara "den duktiga" och försöka skydda lillebror och pappa när det behövdes.

Attt lyckas förmedla hela händelseförloppet, alla känslor och minnen i en monolog utan att jag som läsare en enda gång tröttnar och vill lägga ifrån mig boken är inte lätt, men Anna Frise Rapp lyckades, jag var totalkoncentrerad hela boken igenom.

Till min bror berörde mig så djupt att det har varit otroligt svårt att sätta ord på alla mina känslor och tankar och jag vet att det jag skrivit nu bara skrapar på ytan av det jag känner för den här boken. Boken baserar sig på verkliga händelser och det tvivlar jag inte på, ingen annan än den som upplevt det här kan skriva med sådan inlevelse.

Tack Walab förlag för rec.exet!

Till min bror finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar