lördag 1 mars 2014

Änglalik

Titel: Änglalik
Författare: Veronica von Schenk
Format: pocket
Antal sidor: 247
Förlag: Ordfront förlag

"Livet är allt annat än enkelt för gärningsmannaprofilerare Alhea Molin. Nyss hemkommen från New York, där hon med nöd och näppe undkom att bli mördad, förföljs Althea av mardrömmar om överfallet. Dessutom är hon arbetslös, och tvivlar på att hon någonsin kommer att kunna arbeta igen. Våldet har kommit henne alltför nära.
En het sommardag får hon ett oväntat samtal från barndomsvännen Rickard som numer arbetar som polis på länskriminalen. Han är i desperat behov av hjälp. Skräcken sprider sig över Stockholms nattliv efter att tre kvinnor fallit offer för en seriemördare. Samtliga kvinnor har synts på nattklubbar kring Stureplan strax innan de försvunnit, och har sedan hittats - våldtagna, mördade och perfekt uppsminkade - nedtryckta i resväskor i innerstadens parker.
Althea blir indragen i en intensiv och farlig utredning, samtidigt som hennes arbetsmetoder ifrågasätts av starka krafter iom polisen. Och mördaren är inte så långt bort - han bevakar henne."

-------------------------------------------

När jag hittade den här boken så hade jag aldrig ens hört talas om Veronica von Schenk och hade ingen aning om hur hon är som författare, men det jag läste på baksidan lät bra så då fick boken hänga med hem. Och faktiskt så blev jag positivt överraskad och nöjd med mitt köp.
Änglalik känns lite amerikansk i mina ögon. Själva upplägget och berättarstilen liknar en del deckare av amerikanska författare som jag läst. Men det bästa av allt - författaren fokuserar mer på själva brottet och profilerarens arbete än på polisernas privatliv, och det var uppfriskande. Socialrealism i all ära men ibland blir det lite för mycket när var och varannan kriminalkommissarie i böckerna har alkoholproblem, problem i familjen osv och det mesta i boken handlar om det och inte om själva brottet.

Jag blev faktiskt tillräckligt nyfiken på von Schenk för att googla lite på henne och kolla vad annat hon skrivit. Tyvärr verkar det bara finnas en till bok om profileraren Althea Molin för sen har hon fortsatt med att skriva en deckarserie för barn.
I vilket fall som helst så kommer jag att skaffa och läsa nästa bok också.

Änglalik finns att köpa hos t ex

CDON (ljudbok)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar